Kere on madal, pika ja terava ninaga, just nagu ameeriklaste suured avamerepaadid. Tegelikult on disainer Sakari Mattila innustust saanud Wally kaatritelt, nendelt, mida Luca Bassani toodab oma Monacos asuvas tehases. Kuna see 1991. aastal asutatud purjejahtide firma sisenes mootorkaatrite segmenti alles 2001. aastal, siis on XO-paatide eeskujud ülimodernse disainiga ja seda saab öelda ka XO enda kohta, kirjutab Tehnikamaailm.

24 jala pikkusi XO-paate ehitatakse Soomes Vetelis. Paadi insenertehnilised lahendused on pärit Jarkko Jämsenilt, kellelt pärineb ka viimane Soome presidendipaat.

Eriti vingelt mõjub XO kabiin, mis toob silme ette USAs populaarse hotrod-liikumise. Üks populaarsemaid hotrode on madaldatud salongiga vana Ford T ja just seda 24 jala pikkune alus meenutabki. Tegu on küll alumiiniumpaadiga, kuid et kere on väljast must, mõjub ta hoopis plastpaadina – ja veel eriti heast materjalist plastpaadina, nagu oleks tegu lausa süsinikkiuga (hakkab jälle seda Ferrari-juttu meenutama...).

Alumiinium annab kerele tugevuse, jäikuse ja kerguse – kaalub ju alumiinium vaid kolmandiku terasest, samas ta ei roosteta, ei pragune, ei põle ning kannatab külma ja kuuma kuni 200 kraadi. Selline lahendus on ülimalt muretu ka hooldamise seisukohast – piisab tavapesust.

XO 240 RS Cabin
Pikkus: 7,52 m

Kõrgus veeliini kohal: 1,90 m

Mass (mootorita): 1340 kg

Soovitatav mootori võimsus: 150–300 hj

Kütusepaak: 230 l

Suurim reisijate arv: 8

Suurt rõhku on pandud meresõiduomadustele, põhja kaldenurk ahtris on näiteks 24 kraadi ja oma kitsa kere tõttu sobib XO hästi ka pääste- ja patrulltöödeks.

Kabiini ees on kolm istekohta tekil, taga allaklapitaval puitistmel üks ja kabiinis neli – kokku seega kaheksa. Kabiinis on istmed kaetud tugeva kangaga, mis oma suurte valgete õmblustega teksapükse meenutab. Salong on lihtne, kuid soliidne.

Kinnine kabiin ehk nn pilothouse on meie oludes igati kliimakohane. Samas saab kabiini tagumisi uksi lahti hoida ja et katusel on kaks luuki eemaldatavad, siis saab sealt seistes pea välja pista. Lustisõiduks tõmmatakse katuseluugid lahti ja avatakse uksed, kui aga tarvis tõsist töösõitu teha, saab seda tänu köetavale kabiinile kas või lume tulekuni teha.

Paks nahkrool sirab oma kroomkodaratega vastu ja siin tuleb taas midagi ferrarilikku meelde – Ferrari tähendab ju lisaks väljanägemisele ennekõike kiirust. Ja et laeva astudes jäi silma ahtris olev 300 hj mootor, võib siit üht-teist oodata…

Veele!

Meri on peegelsile ja kiirendus jalustrabav – kõiki pardalolijaid tuleb paluda korralikult kinni hoida. XO 240 RS Cabini kruiisikiirus on 40–42 sõlme, tippkiirus üle 46 sõlme ja kõik see tuleb kätte väga ruttu (ka siis, kui lasta laevukesel näiteks 30 sõlmega kulgeda ja sellelt kiiruselt kang põhja suruda, on kiirendus kui Ferrari paigaltstart!).

Samas tahab paat kaugemal merel juba kergel lainevirvendusel piloodilt pidevat kohalolekut ja trimmimist. Tõhusa tõmbega ja täpse nurga all maandudes teeme sellist õhuakrobaatikat, mida ise sees olles ehk aimatagi ei oska. Nagu ei taju me ka kiirust, maarottidele arusaadavas keeles lendame ju ikkagi 85 km/h!
Kohe ei tulnudki meelde, kas ja millal olen veel ühe tööriistaga lustinud… Aga mis siin imestada, sõidetakse ju veoautodegagi nii rallit kui ringradagi! Selline tunne ongi, just nagu veoka või bagiga rallitades.

Maaletoojad ei liialdanud –XO-d võib tõesti Põhjamaade Ferrariks nimetada. Ja intrigant on ta ka – intrigeerib nii ostma kui ka konkurente kas tõele näkku vaatama või rohkem positiivsuse poole pingutama.

Jälgi Forte autouudiseid ka Twitteris!