Tõsi, mõningasi uusi Fiate Eestimaa teedel siiski veereb, ent need on uhked stiiliikoonid, rohkem kostüümide kui automobiilidena käsitletavad nunnud retromudelid 500. Neid on kena vaadata, ent teemad, mis eestlastele tegelikult sõidukites südamelähedased nagu praktilisus, ruumikus ja tagasihoidlikkus, on 500’s täiesti läbikriipsutatud. Rääkimata hinnast, mis stiilitoote nagu 500 puhul ei peagi soodne olema.

Viiesaja võimsa glamuuri varju jääb aga terve hulk mudeleid, millest eestimaalane enam viimasel ajal eriti kuulnudki pole. Kas elatakse tõesti iidamast-aadamast pärit tundmusis, et Fiat on lühend lausest Fix it again, Tom? 21. sajandi suurkontserni Fiat Grupi tingimustes pole see enam ammu nii. Fiate ei tarbita vaid koduriigis Itaalias, neist kihab terve Euroopa. On aeg end taas kunagise lemmikmargi vangu sättida, sest hiljuti uuenes Fiati menumudel Grande Punto, saades juurde muudkui, kui Mitsubishi ralli-Lancereid meenutava täheühendi EVO.

Juba Grande Punto sai külge „süüdistuse“, et selle koon meenutab liialt Maseratit. No mis süüdistus see on? Pigem ikka tunnustus! Pealegi pole tänini võimalik soetada korralikku viieukselist pere-Maseratit, nii et uuenenud Grande Punto ehk Punto EVO on viimasele kõige lähedam seisev valik. Mudeliuuenduse käigus asetati vuntside kohale ka 500 vöörist tuntud läikiv horisontaalne nikkelliist, mis Punto ajalooliste Fiatidega ühte paati asetada püüab ning tehti sisemus uhkemaks.

Kui tagaots pole Puntol just kõige tugevama iseloomuga, minnes segi mõnegi teise lihtsa viieukselisega, siis külgvaates – plaanis, kust moodsad autod turvanõuete jms. tõttu aina ühetaolisemaks muutuvad – on Fiat suisa kiilukujuline, nagu oleks saadud inspiratsiooni 1970ndate superauto-kontseptidest. See on selgelt ja äratuntavalt Fiat Punto. Ahtris on uuenenud mudelil suur ja uhke logo, millele vajutades saab pakiruumi lahti lukustada – varem pidi seda tegema võtmest või salongist.

Sõna „salong“ võib värskenduskuuri läbinud Punto EVO aadressil aga kasutada tõesti. Istmekatted on ilusad, nagu Itaalia autodel ikka, ent ka armatuuri kattev materjal pole enam prosta plast, vaid sõrmele sõbralikum ning uhkemat tooni. Ainus, mis sisemuses kripeldama jääb, on juhi vasakul põlvel asub panipaik, mis avaneb üpris üllataval moel. Ruumi on autos neljale ootuspäraselt, ent kõige mõnusam on sõita üksi – siis saab nautida itaaliapäraselt head juhitavust ning roolitunnetust, kusjuures ebatasasel teel on minek endiselt mugav ja midagi ei klobise kurjakuulutavalt.

Proovisõiduautol oli 1,3-liitrine diiselmootor, mis on tõeliselt ökonoomne, ent reipamat kiirust sellega üleval hoida on tõeline tegu. Sama kehtib käiguvahetuse kohta, sest kang liigub ühelt astmelt teisele vaid rahulikult lülitades. Või miks mitte ka sellega südamlikult ümber käies! Too väike diisel on aga see-eest tõeliselt ökonoomne (ametlikult 4,1 l/100 km!) ning tuleb koos stopp-start-süsteemiga. Sportlikum liikleja saab valida kasvõi 135 hj 1,4-liitrise bensiiniagregaadi, mille MultiAir süsteem kasutab kütust väga taktitundeliselt. Selle säästu ja võimsuse tasakaalu hindab isegi Alfa Romeo, mille selgelt sportlikesse autodesse samu jõuallikaid monteeritakse.

Kokkuvõtteks tuleb tõdeda, et Fiat on teenimatult eestimaalase ühe meelismargi staatusest taanduma sunnitud. Minge ja proovige ise järele – Punto EVO pole mingi prosta pereauto, vaid lisaks ratsionaalsetele eelistele ka peenema joonega keskmisest silmapaistev argisõiduk.

Tehnilist teavet ning hinnakirju Fiat Punto EVO asjus saad küsida SIIT.

Üle 150 autotesti leiad alati SIIT.

Kõiki elavaid videoteste näed aga SIIN!

Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!