Aku on autos A ja O. Kui pole akut, ei saa käima tõmmata mootori südametukseid. Kui pole akut, ei tööta raadio ega kojamehed.

Aku on algus ja lõpp. 33% juhtudest on auto rikked tingitud just nimelt aku vigadest. Akude areng on olnud viimasel kümnendil küll kiire, aga siiski on teatud põhjused, mis aku tööd häirivad ja eluiga mõjutavad.

  • Viletsad ilmastikutingimused
  • Mõneks ajaks (talvel paariks päevaks) seisma jäetud auto
  • Lühikesed sõidud
  • Auto vanus

Varasemalt oleme jaganud nõuandeid, kuidas külmal talvel võimalikke jamasid ennetada: kontrolli autoaku seisukorda enne talvist hooaega ja soeta vajadusel uus; külmal talveööl kutsu aku tuppa ja tõsta ta peale alles enne sõitma hakkamist; kasuta vajadusel aku lisalaadimist.

ALUSTA SELLEST

  • ! Võta kätte oma auto käsiraamat ja otsi üles peatükk aku laadimise kohta. Loodetavasti on see manuaalis olemas. Kui ei, võta ühendust teenindusega ja uuri järgi, milliseid esmaabivõtteid sa oma sõiduki puhul rakendada võid.
  • ! Pea meeles, et kui sa akut laed või aitad laadida teist akut, on see sinu vastutus. Parem on teada, kuidas tegutseda, sest oskamatus võib muuhulgas tuua kaasa ka plahvatusohu.
  • ! Kaalu abiaku (rahvakeeles “täkk”) hankimist. Autokaupluste valikus on abiakusid erinevate hindadega. Jällegi on soovitus: loe manuaali, küsi teenindusest ja vali oma autole sobiv “täkk”.

PUUST JA PUNASEKS

accelerista.com

KÄIVITUSKAABLITE EHK “KROKODILLIDEGA” KÄIVITAMINE

  • ! Sõida autod üksteisele võimalikult lähedale aga jälgi, et mitte üksteise vastu. Paiguta abiandev auto nii, et ta ei takistaks liiklust. Jäta manööverdamisruumi
  • ! Kontrolli, et mõlema auto aku pardapinged on samad (12 või 24 volti)
  • ! Hoia kaablid selgelt üksteisest eemal. Haruta juhtmed lahti, kui need on keerdus
  • ! Lülitage mõlemal autol välja võimalikult palju tarbijaid: raadio, ventilatsioon, konditsioneer, istmesoojendused, tuled, jne.
  • ! Ühenda punane kaabel voolu vajava auto aku pluss (+) klemmi külge, siis ühenda punase kaabli teine pea voolu andva auto pluss (+) klemmi külge
  • ! Ühenda teine kaabel (must) ehk nn. miinuskaabel abistava auto mootoriruumi sellisesse kohta, kus on värvimata metalli ja mis ei ole eraldatud auto maandusest. Ole tähelepanelik, et juhe ei jääks liikuvate osade vahele. Kaabli võib ka ühendada abistava auto aku miinus (-) klemmi külge
  • ! Ühenda musta miinuskaabli teine pea abivajava auto mootoriruumi värvimata metalli külge aga akust võimalikult kaugele
  • ! Veenduge, et käivitusjuhtmete ühendus klemmidega on hea. Kui klemmid on oksüdeerunud, puhastage neid terava esemega. Abiks on ka klemmile asetatud «krokodilli» edasi-tagasi pööramine.