Talvise autosõidu ABC: auto käivitamine käreda pakasega

 (39)

Talvise autosõidu ABC: auto käivitamine käreda pakasega
Foto: Madis Veltman

Kätte on jõudnud ilmselt selle talve kõige külmem periood. Õues seisva auto käivitamine käreda pakasega on tavapärasest erinev. Vajalikud on mõningad eelteadmised füüsikast, tasakaalukas tegutsemine ja kannatlikkus, kirjutab Accelerista.

Kõigepealt: külm mootor ei kiida heaks kiirustamist. Niisiis tasub alustuseks kontrollida auto õlid üle. Olenemata temperatuurist peab mootoriõli jõudma autot käivitades kohe kõikide mootori liikuvate osadeni, et kaitsta neid kulumise ja korrosiooni eest.

Mootoriõli valides tuleb jälgida õli pumbatavuse piirtemperatuuri: see on temperatuur, mille juures õli veel pumpa voolata suudab.

Ühtlasi tuleb üle kontrollida käigukasti ja vedava(te) sil(la)(dade) õli sobivus talviste temperatuuridega. Mida paksem on õli, seda raskem on käikude lülitus ja suurem kütusekulu.

Et mitte end rumalaks arvutada, pöördu hooldusmeistri poole või uuri teenindusest täpselt järele, milline õli viimase hoolduse ajal su autosse valati ja milliseid külmakraade see kannatab.

Meie kliimas on mõistlik kasutada uutel autodel täissünteetilist mootoriõli, mille pumbatavuse piirtemperatuur on -35°C ja hangumispunkt ca -45°C. Vanemate sõidukite puhul tuleb teeninduses kontrollida, kas sünteetiline õli sobib.

Diiselmootoriga auto

Esimene tingimus, et õues seisva auto mootor on korras ja selle õlitamiseks kasutatakse talvistesse oludesse sobivaid õlisid. Hea voolavusega õli tagab ka suurtel koormustel töötavate diiselmootorite ohutu külmkäivituse.

Tähelepanelik peab olema, kui temperatuur langeb alla -25 °C. Madalamatel temperatuuridel võib korras mootor küll käivituda, temperatuuri edasisel langemisel tőuseb mootori purunemise oht.

Hübriidajamiga auto

Hübriidsüsteemi võlu peitub selles, et elektrimootorit toetab tavaline bensiinimootor, mis ei lase hübriidakut ekstreemsetes tingimustes päris tühjaks kurnata ja tagab selle optimaalse laadimise ka karmides talveoludes.

Käreda pakasega on kütusekulu kahtlemata suurem kui suvel ning autot käivitades on mõistlik tegutseda rahulikult ja lasta autol piisavalt “soojeneda”.

Bensiinimootoriga auto

Kui õlid on kontrollitud, akus vunki piisavalt ja auto pakase käes seisnud nii, et mootor ei ole “alajahtunud”, ei tohiks käivitamisel erilisi probleeme olla. Automehaanikud siiski soovitavad käreda pakasega auto üleöö õue jätmise eel teha korralik ja pikk sõit.

Loe veel

Loe edasi ja vaata, millised on kaheksa sammu auto pakasega käivitamiseks Acceleristast!

Foto: Andres Putting
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare