Aga see ei ole veel kõik, sest peagi on BMW-l tulekul ka kolmesilindriline mootor (täpsemalt – terve mootoriperekond), kirjutab ajakiri Tehnikamaailm.

Ajad, mil autonduses valitses tõde, et kuuptollide vastu ei saa miski, näikse parandamatult ümber olevat. Kaheksasilindriliste mootorite asemele tulevad kuuesilindrilised, nende asemele neljasilindrilised, sealt edasi juba kolme- või koguni kahesilindrilised (nt Fiatil).

Mõned asjad on olnud siiski püsivad – nt BMW kindel usk tagaveo eelistes, aga nüüd, mil esimest esiveolist BMWd autonäitustel nähtud, ei saa selleski enam kindel olla.

Teine "šokk" tuleb BMW fännidel veel üle elada – seda kolmesilindrilise mootori näol. Ehkki seeriaautodes näeme "kolmepütist" alles 2014. aastal, õnnestus Tehnikamaailmal seda imevigurit mitte ainult näha, vaid ka põgusalt proovida.

Sellele eelnenud turundusjutt oli muidugi nagu ikka – ohtralt kiidulaulu ökonoomsusele ja keskkonnasõbralikkusele, kuuesilindrilise mootori soundi (väidetavalt) meenutavale häälele jne. Aga jah, seekord on BMW PR-spetsialistidel tõesti "hambus" asi, mille kohta ei peagi mitte millestki uudiseid välja imema.

Kolmesilindrilisi jõuallikaid on paljudel – Volkswagenil, Fordil, Kial jt – ning reeglina tähendab see umbes 1-liitrist kubatuuri ja võimsust heal juhul 100 hj kandis. Nii et silindrite arvu osas ei ole BMW mingi suunanäitaja, kaugel sellest.

Küll aga on BMW läinud oma teed ja nende visioon näeb ette kubatuuri 1,5 liitrit ja võimsust sõltuvalt modifikatsioonist 80 kuni 270 hj.

Et kuidas nii suured käärid? Siin saab BMW hõlpsasti "mängida" turbodega, sest lisaks tavaturbodele on neil võtta nii topelt- (Twin) kui ka koguni kolmekordsed (Triple) turbod; teisalt aga näeb uue mootoriperekonna modulaarne ülesehitus ette võimaluse minimaalsete erinevustega nii bensiini- kui ka diiselmootorite tootmiseks.

Sobib igale poole!

Uus 1,5liitrine jõuallikas on otseses suguluses aasta mootori konkurssidel ohtralt auhindu noppinud 3liitrise kuuesilindrilise jõuallikaga.

Hinnakujunduse seisukohast on oluline, et ehkki päris uue mootoriperekonna välja töötamine on pööraselt kallis, on sakslased kindlad, et see raha tuleb hiljem tootmise käigus tagasi.

Kasutatav moodulsüsteem võimaldab samal liinil kokku panna nii 3-, 4- kui 6silindrilisi jõuallikaid, kusjuures nii bensiini- kui ka diiselversioonis.

Paar ilmekat numbrit kah – 3-, 4- ja 6silindriliste jõuallikate puhul küünib ühiste detailide osakaal 60% kanti ning isegi tehniliselt üsna erinevatel bensiini- ja diiselmootoritel on see näit 40% ümber.

Et unifitseerimisaste kõrge, on modulaarsusega mindud nii kaugele, et BMW tulevased "kolmesed" sobivad kapoti alla nii piki kui põiki ning seega nii traditsioonilistele taga- kui ka kauaräägitud-kardetud esiveolistele BMWdele.

Ehkki ametlikke arve veel väga lahkelt ei jagata, midagi siiski läbi tilkus. Esiveoliste BMWde proovimine jäi veel tulevikuunistuseks, esialgu oli uus jõuallikas kruvitud 1seeriale, mis tähendas pikiasetust ja tagavedu.

Esimestel ajakirjanike ette veeretatud kolmesilindriliste bensiinimootoriga 1seeria prooviautodel olevat tänu topeltturbole võimsust ja momenti vastavalt 130 kW ja 270 Nm kandis. ZFi automaatkäigukast oli aga 8käiguline. Nii et kogu see kombinatsioon annab alust oodata kütusekulus seniste baasmootoritega (neljasilindriliste 1,6liitriste) võrreldes vähemalt 10% kokkuhoidu.

Kogu tulevane valik tulevasi kolmesilindrilisi bensiinimootoreid lubatakse mahutada võimsus- ja momendivahemikku vastavalt 122-225 hj ja 180-270 Nm, diislitel peaks vastavad näitajad olema 80-180 hj ja 225-330 Nm.

Ees on põnevad ajad!

Ehkki ametlikult prototüübi seisundis, sai esmatutvuse baasil selgeks, et seeriatootest eristavad seda vaid pisiasjad – aga ega muidu poleks sakslased riskinud meediat ligi lasta.

Ehkki silindreid vähe, on võimsust piisavalt ning 100 km/h kiiruse saavutamiseks kulub veidi üle 8 sekundi (kiirem kui praegune 118i).

Tänu tasakaalustusvõllile pole tunda ka kardetud kolmesilindrilise jõuallika vibratsiooni. Mootor reageerib gaasipedaalile kiiresti ja erksalt ja võrdlus 6silindrilisega on tõesti omal kohal, reaktsioon on kiire, ilma tuntava turbo viivitusteta ning jõudu jätkub ka madalatel pööretel.

Momendikõvera magusaim osa algab tahhomeetrit vaadates kuskil 1500 p/min juures ja momenti jätkub kuni 5000 p/min välja, et siis 6500 p/min juures pöörete piirajasse jõuda. Minek on ühtlane, kuid kiire.

Üsna suure osa sõiduproovile eelnenud esitlusest hõlmas jutt mootori hääle kohta ja tuleb tunnistada, et mitte asjata. Akustikud on oma tööd hästi teinud ja kolm silindrit suudavad teha tõeliselt suure mootori häält, hakates suurtel pööretel vägagi raevukalt urisema – vähemalt siin ei ole BMW fännidel küll nurisemiseks põhjust!

Et seeriatoodet näeme 2014. aastal, tähendab see, et peentuuninguks on inseneridel veel pisut aega.

Kui psühholoogilisest barjäärist üle saada, on oodata igati asjalikku alternatiivi tänastele jõuallikatele ja nii võib täide minna BMW inseneride unistus näha "kolmeses" alternatiivi mitte ainult juba mainitud nelja- vaid koguni alumise otsa kuuesilindrilistele jõuallikatele.

Põhinäitajad

BMW 1seeria 3silindriline prototüüp
Mootor: 3 silindrit, bensiin, turbo
Töömaht, cm3: 1500
Võimsus, kW: ca 130
Moment, Nm: ca 270
0-100 km/h, s: ca 8
Käigukast: 8käiguline ZF-automaat
Tootmise algus: alates 2014

Foto: Tehnikamaailm