Enne jõulu jõudis lõpule Accelerista toimetuse pikima kestvusega eksperiment. Juba kevadel sai letti võetud järjekordse eestimaise tootja keemiavalik. Katsetasime kaht toodet: Liquid Skin’i, mis on mõeldud autole ja Liquid Shield’i , mis mõeldud eri pindade katmisele.

GoGoNano kaubamärgi all valmib mitmeid erinevaid sõidukitele, elektroonikale ja tekstiilidele ning nahkpinnale mõeldud nanotehnoloogilisi pinnatöötlusaineid. “Nanodega” sai sisse määritud nii toimetuse sinine sportauto, nutitelefon kui ka toimetaja prillid. Kuus kuud hiljem on aeg tibud kokku lugeda.

Milleks meile nanokatted?

Nanoosake on ultrapeen füüsikaline osake, mõõtmetega 1–100 nanomeetrit. Nanotehnoloogia läbimurre igapäevaellu on viimaste aastate teema. Ja nagu uute asjadega ikka, leiab iga tootja oma lapsele isesuguse nime.

Üks läbivaid nimetusi on “nanokeraamika” ehkki keraamikaga ega ka vahaga ei ole nanokattel suurt midagi ühist peale mustusthülgavate omaduste. Nanoosakesi sisaldav ja eri pindadel kasutatav läbipaistev 3D maatriksstruktuur kaitseb neid kriimustuste, mustuse, vananemise, roostetamise, ilmastiku jms. mõjude eest.

3D tähendab kolme kihti: esimene seob katte kaetava pinnaga, seejärel on põhikiht, kõige peal libekiht ehk see, mis vee ja mustuse ära suunab. “Nanotatud” pindadele tekib seejärel justkui imeline külgevõtmatu efekt.

Vaha, keraamika ja nano – mis vahe on?

Sisuline vahe tavalise autovaha ja nanokatte vahel seisneb elueas ning tugevuses. Kvaliteetne püsivaha kestab heal juhul pool aastat. Nanokatte eluiga sõltub tootjast, tootest ja kasutusest, samuti aine pealekandmise kvaliteedist. Tootja lubab, et see kestab aastaid.

Vaha kaitseb auto värvipinda näiteks UV-kiirguse ja erinevate keemiliste mõjutuste eest, mille peamine nähtav tulemus on värvi luitumine. Kuid vaha ei suuda pakkuda head kaitset mehhaaniliste vigastuste vastu.

See on koht, kus appi tuleb keraamiline pinnakate, mis sisuliselt on täiendav üliõhuke lakikiht auto pinnal. Hea keraamika kaitseb auto lakipinda juba ka väiksemate mehhaaniliste rünnakute eest. Meil testis olnud ained ei ole ei vaha ega keraamiline kate, kuid on olemuselt pigem keraamikalaadsed tooted.

Nende eesmärk on luua autokerele või siis mõnele muule pinnale täiendav kõva kiht. Vedelik kantakse peale, “magic happens” ja tekkiv nähtamatu kiht kaitseb auto haavatavaid kohti, nagu kapott, peeglid, uksenurgad ja katus, telefoni ekraani, prilliklaase.

Testitud tooted

GoGoNano nimitoode Liquid Shield on aine, mis õigesti peale kantuna tagab erinevatele pindadele (metall, plastik, klaas) veekaitse, hoiab seadmete välimuse uuena, kaitseb kriimustuste eest, ja sel on antistaatilised omadused.

Sõidukitele on mõeldud toode nimega Liquid Skin, mis auto värvikihi katab ja pakub sellele täiendavat kaitset.

Etteruttavalt võib öelda, et ühtegi töödeldud eset me teravate objektidega ei rünnanud, selles osas jääb tootja lubaduste testimine lõpuni viimata. Pool aastat prooviperioodi on aga piisavalt pikk, et igasugune tavaline olmetoiming võiks oma jälgi jätta.

Mõni võib ju vastu vaielda, kuid põhimõtteliselt on GoGoNano Liquid Skin taskukohasem DIY (tee ise) toode, mis pakub alternatiivi sõidukite keraamilisele pinnatöötlusele. Samas peaks ise auto kallale minemisel jääma tagasihoidlikuks, et ei juhtuks nii nagu Andero Sepp kirjutas.

Professionaali tehtud tööga see eksperiment kindlasti ei konkureeri. Korraliku keraamikapaigalduse hinnad krutivad 500 euro ümbrusesse või kõrgemalegi. Liquid Skin maksab umbes 23 eurot ning vahendi võib autole peale kanda paari tunniga.