NASA flirt aerodünaamikaga – diagonaalse tiivaga lennuk
Diagonaaltiivaga AD-1 pärineb aastast 1979. AD ei tähenda mitte anno dominit, vaid märgib lennuki sünnipaika, uurimiskeskust Ames&Dryden. Seal taibati, et kõveras asendis tiibadel on tavaliste fikseeritud tiibade ees terve hulk eeliseid.
Õhku tõusmisel ja maandumisel on tiib tavalises, sümmeetrilises asendis, sest siis ehk madalatel kiirustel on see just niimoodi kõige efektiivsem. Taevas liigub tiib aga 3 kraadi sekundis kuni 60-kraadise nurga alla, et selle tuuletakistus langeks ning selle arvelt tõuseks tippkiirus. AD-1’ viisid edasi kaks turboreaktiivmootorikest, mis olid kinnitatud selle kõhu alla.
Nõndamoodi nurka muutva tiivaga AD-1 jõudis kolme eluaasta jooksul sooritada 79 lendu. See oli mõeldud harjutuse ja prototüübina ülehelikiirusel liikuvate reisilennukite tarbeks, ent projekti arendamine peatati. Muidu oleks ehk täna taevas taolistest asümmeetrilistest objektidest must!
Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!