Väga tore oli kõrval oleva loo algmaterjaliks olnud arvamusi ja meenutusi lugeda. Kui kõik saabunud meilid ja kommentaarid selle kohta, milline võiks olla 100 aasta olulisim auto, kokku arvata, tuli neid nii mõnesaja ringis. Tõsise teaduse kontekstis pole ilmselt tegu piisavalt esindusliku valimiga, aga mis seal ikka. Pilt sai selline, nagu ta on, ja julgen väita – olles elanud, autosid teedel näinud ja neis sõitnud juba peaaegu 35 aastat –, et tõest see kaugel pole.

Jah, tõde! Kui automaailmast väljapoole astume, siis ei mäletagi aega, kui selle üle, mis on tõde ja mis ei ole, mis on faktid ja mis alternatiivsed faktid (!), nii palju heietatud oleks. ENSV aeg oli muidugi iseasi, ent siis said kõik aru, et hiiglasliku, üheülbalise infokonstruktsiooni fassaad on tegelikult naljanumber. Nüüd on aga igasuguseid ja sisult vastukäivaid teabekanaleid sedavõrd palju, et on kerge sopa ja muda rägastikku uppuda ning kõige hullemal juhul täielikku jama uskumagi jääda.

Ent väide, et miski on nii (või naa), ei pruugi alati iseenesest halb olla ka siis, kui see vale on. Seda aga ainult juhul, kui väitele järgneb argumentatsioon, vaidlus, selgitatud veenvad põhjendused, mis toovad esile tegeliku tõe.

Ühesõnaga: kui arvamuste ja selle loo järgi võib viimase 100 aasta kõige olulisemateks, vastuses enim mainituteks ja ka statistika järgi populaarseteks autodeks nimetada VAZ-2101 ja Ford Sierra, on kõik teretulnud sellele tõele vastu vaidlema ja teistmoodi arvama. Aadressil madis.aesma@epl.ee ootan endiselt kirju – ka sel puhul, kui peaksid nõus olema, ehkki nõustumiskirju tavaliselt lehte ei saadeta.

Ohutuid teekondi!