Mis võiks olla alternatiivid automaksu kehtestamisele?
Kohtumisel tõdeti, et keskkonnasõbralikumate sõidukite kasutuselevõtu eelistamiseks peaksid regulatsioonid olema ühtsed kogu vabariigis, vastasel korral need lihtsalt ei toimi. Andres Harjo sõnul on keskkonnasõbralike sõidukite eelistamiseks mitmeid võimalusi alates sõidukite saastemaksu kehtestamisest kuni suure saastetasemega sõidukite sissesõidukeeldude kehtestamiseni keskustesse, täna aga puudub selleks õiguslik regulatsioon.
Pooled leidsid, et võimalikud meetmed ei tohiks tõsta üldist maksukoormust ega olema täiendavaks avaliku sektori tuluallikaks, vaid täitma keskkonnasäästlikumate liikumisviiside edendamise eesmärke. Harjo ja Brinkenberg arutasid Euroopa erinevate linnade kogemusi, mis on näidanud positiivseid tulemusi, nagu Stockholmi ja Londoni ummikumaks, vähem kui 120 grammi süsinikdioksiidi kilomeetri kohta väljastavate autode parkimistasust vabastamise ja kesklinna tasuta sissesõidu lubamise ainult madala heitgaasimääraga autodele.
Samas ei ole ainult keskkonnasõbralikumatele sõiduautodele panustamine samuti lahendus. „Ei ole vahet, kui säästlikud sõidukid tänavapinda hõivavad, tipptunnil ammendub ristmike läbilaskevõime nii ehk naa,“ tõdes Harjo. „Lisaks säästlikkusele tuleb tõsiselt mõelda ka teistele võimalustele, nagu ühistranspordi konkurentsivõime võrreldes erasõidukitega,“ lisas Harjo.
Brinkenberg tunnustas linnavalitsuse initsiatiivi ka bussijuhtide ökosõidu alasel koolitamisel lähitulevikus ning eelistuste loomist ühistranspordile. Brinkenberg ja Harjo leppisid kokku, et Peugeot’ esindaja hoiab linnavalitsust kursis ka Autode Müügi ja Teenindusettevõtete Liidu poolt peatselt loodava vastava töörühma töö tulemustega.
„Euroopa näidete põhjal on riikidel väga erinevaid viise keskkonnasõbralikuma autokasutuse soodustamiseks – alates riigi toetustest vanade ja keskkonda saastavate mudelite väljavahetamisest kuni erisoodustusmaksu täiendava struktureerimise,“ kommenteeris Brinkenberg. „Autode maaletoojatel on info erinevate meetmete kasuteguritest ja rakenduskogemustest käeulatuses, seepärast saame ka avalikule sektorile olla hea partner ja erinevaid lähenemisi kirjeldada.“
„Üheks oluliseks seisukohaks, mida autotootjad võiksid ühiselt toetada, on see, et automaksuga kogutavat tulu kasutaks avalik sektor sihtotstarbeliselt ühest küljest erinevate keskkonnakaitseprojektide finantseerimiseks ja teisest küljest keskkonda enam saastavate autode väljavahetamise toetamiseks tarbijate poolt. Automaks ei tohiks olla lihtsalt täiendav tuluallikas või niinimetatud luksusmaks, see peaks olema ja jääma keskkonnamaksuks,“ ütles Brinkenberg.
Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!