Mercedes ja Vormel 1: Ühine ajalugu
Mercedes-Benz on olnud Vormel 1 maailmaga järjepidevalt soetud juba alates 1993. aastast, kuigi otsus tegeleda antud spordialaga lähemalt sündis juba ligi 25. aastat tagasi – ajal, mil Peter Sauber oli jännanud Mercedese mootoritega varustatud ringrajaautodega juba aastaid, kirjutab Motomaailm.
Sauberi läbimurdeks oli 1986. aasta, kui Mike Thackwell ja Henri Pescarolo võitsid Nürburgring 1000 nimelise võistluse Kourose sponsoreeritud Sauber-Mercedes C8 autol. See tulemus pani Mercedes-Benz bossi Werner Nieferi mõtlema, et kas ei peaks peale 1955. aastat (MB lahkus aktiivsest võistlusspordist peale Le Mansi katastroofi) uuesti naasma tipptasemel ringrajasporti.
1986. aasta detsembris teatas Niefer, et Merc avab võistlusosakonna, mis hakkab hoolitsema nii Sauberi (Group C) kui teiste Mercedes 190E (Group A) autodel võistlevate “touring” autode heaolu eest. Mercedes-Benzi tütarfirma AEG asus Sauberi sponsoriks ja 1989. aasta hooajaks värviti Sveitsi meeskonna autod juba hõbehalliks ning nendest said ametlikud Mercedese meeskonna autod.
Järgnevatel aastatel võideti kaks järjestikkust maailmameistritiitlit ja samas asuti toetama noori talente Michael Schumacherit, Heinz-Harald Frentzenit ja Karl Wendlingeri. Lisaks võeti vastu otsus ühineda Vormel 1 sarjaga ja seda koos Sauberiga, mistõttu hakati ehitama uut tehast Hinwil’i. 1991. aastal palgati tehnikadirektoriks dr Harvey Postlethwaite.
6. kuud hiljem pani Mercedes-Benzi juhatus projektile veto ja Peter Sauber oli sunnitud jätkama üksinda. Kuid 1992. aastal ilmusid Sauberi autodele Merci logod ja arveldusarvele Mercedese sponsorrahad. Jõuallikatena kasutati tookord Ilmori toodangut ja kuna 1992. aasta tulemused andsid lootust, siis 1993. aastal, kui Mercedese bossiks sai Helmut Werner, ostis Mercedes endale Ilmorisse osaluse, mille tulemusena olid need mootorid alates 1994. aastast tuntud kui Mercedes-Benz V10.
Kuigi Nico Rosbergi etapivõit Hiinas oli Mercedes-Benzi tehasemeeskonna jaoks esimene võit nö moodsal ajastul, siis tegelikult oli see ettevõtte jaoks juba läbi aegade 90-s GP võit. Kümme nendest on võitnud Mercedese tehasemeeskond ja 80. erinevad kliendid. Alates 1997. aasta Austraalia GP’st, kui David Coulthard tõi Mercedesele esimese moodsa ajastu etapivõidu, on Mercedes võitnud tegelikkuses ca 30% kõigist sõidetud etappidest ning kokku on saavutatud 6. maailmameistritiitlit.
Kuigi paljud võivad olla arvamusel, et Mercedes-Benz ei ole selline Vormel 1 kaubamärk nagu Ferrari, Williams või McLaren, siis tegelikkuses edestab Merc neid kõiki. Käesoleval aastal möödub 111. aastat Mercedese esimesest võidust mootorispordis – 1901. aastal võitis parun Henri de Rothschildi mehhaanik Wilhelm Werner Nice-Salon-Nice ca 400. kilomeetri pikkuse võidusõidu.
Mercedes võistles ka Gordon Bennett Cup nimelisel võistlusel, mis on legendaarse Grand Prix sarja eelkäija. 1903. aastal võttis belglane Camille Jenatzy Mercedese autol Iirimaal võidu, mille tulemusena peeti järgmisel aastal sama võistlus juba Saksamaal. Tasub mainimist, et Saksamaal toimunud võidusõit pani aluse ka esimesele rahvusvahelisele autoföderatsioonile – seega on Mercedese mootorispordi ajalugu vanem kui FIA.
Esimesel Grand Prix de l’Automobile Club de France võistlusel Le Mansis osales kolm Mercedese meeskonna autot ja 1908. aastal võitis Christian Lautenschlager selle võistluse Mercedese toodangul. 1914. aastal võeti viimasel enne Esimest Maailmasõda toimunud Grand Prix de l’ACF võistlusel kolmikvõit. Peale sõda naases Mercedes võistlussporti küll 1922. aastal, kuid kõige edukamad ajad tulid alles 1930. aastatel – 1934.-1939. aastatel domineeriti kõigil GP’del koos rivaali AutiUnion’ga.
Võidusõit on Mercedese kaubamärk ja ettevõttel läheb nii või teisiti võistlusspordis ja Vormel 1 sarjas hästi.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!