1970. aasta 19. aprillil veeresid VAZi suurimalt konveierilt maha esimesed kuus VAZ-2101 pilootmasinat: kaks sinist ja neli kirsspunast, kirjutab Accelerista.com.

Eelmise sajandi kuuekümnendate alguses esitasid NSV Liidu Majandusministeeriumi analüütikud NLKP juhtkonnale mahuka ettekande majandusliku seisu kohta riigis.

Selgus, et nõukogude inimestel kuhjus hoiukassadesesse suur kogus kasutamata raha, sukasäärde peidetud rubladest rääkimata.

Raha ülesanne on olla ringluses. Kuidas teha nii, et nõukogude inimesed oma tolmu koguvaid sajalisi luhvitaksid? Ühe lahendusena käisid ametnikud välja taskukohase hinnaga sõiduautode masstootmise alustamise ja müüki paiskamise. Selle idee peamiseks eestvedajaks oli Ministrite Nõukogu esimees Aleksei Kossõgin.

Uue sõiduauto loomine ainult oma jõududega nõudnuks nõukogude autotööstuselt märkimisväärseid kulutusi, mistõttu otsustati välismaise autotootja kaasamise kasuks. Võimalike kosilastena kaaluti mitut suurtootjat. Ent poliitilistel kaalutlustel langes liisk itaallaste Fiatile.

Seltsimees Kossõgin isiklikult siirdus Itaaliasse läbirääkimistele. 1965. aasta suvel tegi vastuvisiidi Moskvasse Fiati tolleaegne president Vittorio Valletta. Vastastikune keemia oli hea, käed löödi kiiresti.

2. aprillil 1966 tegi Torinos oma debüüdi Fiat 124, mis samal aastal võitis ka Euroopa Aasta Auto tiitli. Just see mudel otsustati võtta uue nõukogude sõiduauto aluseks. Kandilise, ent kompaktse ja mahuka masina eelisteks osutusid sobiv hind ning küllalt kerge tehniline tootmisprotsess.