LAZ-busside põnev ajalugu: nõukogude eksperimentaaltehasest Ukraina bussitööstuse uhkuseks

 (14)

Tänavu täitub Ukraina bussi- ja trollibussikoondisel ЗАО «Укравтобуспром» 52. tegevusaasta. 1965. aastal Lvovi Bussitehasest lahku löönud eksperimentaal-tootmisüksus kasvas mõne aastaga nõukogudemaa edumeelsemaks bussitootjaks. Tänapäeval veerevad tehaseliinilt Ukraina moodsaimad bussid, mida mõnevõrra ka eksporditakse.

Vahendab Accelerista

Nõukogude bussitööstuses algas Teise maailmasõja järgselt uus arenguetapp. Juba neljakümnendate lõpul, viiekümnendate alguses uuendasid eesrindlikumad tehased tootmisliinidelt maha vuravaid mudeleid ning laiendasid tootevalikut. Samal ajal kerkis esile ka hulk uusi bussitootjaid.

Rohkem tähelepanu hakati pöörama autotehnika arengule ning see jätkus ka kuuekümnendatel. Kõige märkimisväärsemaks sündmuseks sai 1965. aastal loodud Üleliiduline Peakonstrueerimisbüroo, mille põhivaldkonnaks saigi ühistranspordiks sobivate sõiduvahendite arendamine.

Büroo ülesandeks sai uute busside väljatöötamine ning nende tootmine erinevates ettevõtetes üle Nõukogude liidu. Ereda avapaugu andsid insenerid, kes suundusid tööle Lvovi autotehasesse.

Seotud lood:

Esialgu tegeleti mudeli LAZ-695 moderniseerimise ja turistikõlbulikuks muutmisega, ent kuna meeskond oli noor, siis ideid tekkis nagu seeni pärast vihma. Peamine aga oli oma eksperimentaaltsehh, kus sai rakendada uuenduslikke ideid.

Loe veel

UKRAINA 67, SENINÄGEMATU LUKSUSBUSS

1966-l aastal alustati linnadevahelise luksusbussi arendustöödega. Juba järgmisel aastal oli Ukraina-67 nimeline masin valmis, esindades lausa futuristlikku disaini. Kiilukujuline esiosa sügavale peidetud tulesilmadega ning diagonaallangusega tagaosa rõhutasid selle dünaamilist väljanägemist.

Ukraina-67 oli 10,77 m pikk, 2,5m lai, 3m kõrge ning selle teljevahe oli 5,53m. Kere kaalus 9180 kg. Jõuallikana kasutati mootorit ZIL-375 (V8, 180hj@3200 rpm+ 5+1 käigukast. Kütusekulu 41l/100km). Buss mahutas kuni 37 reisijat ja suutis sõita kuni 96 km/h kiirusega.

Sellist bussi polnud häbi esitleda ka Euroopa teedel. 1967-ndal aastal näidatigi bussi esinduslikul foorumil, 18. Rahvusvahelisel busside nädalal, Prantsuse Rivieras, Nice’is. Bussi saatis ennenägematu edu.

Lvovi ime võitis Prantsuse Vabariigi Presidendi Karika, hõbemedali kerekujunduse eest ning kaks karikat. Sellele lisaks koos samuti Lvovi autobussitehases toodetud LAZ-699A Luxiga võitsid bussid kõrgeima autasu – Grand Prix.

Kaks aastat hiljem tuli büroo välja uue originaallahendusega, Ukraina-69. Ka see masin leidis esitlemist Nice’is, kus võitis pronksmedali manööverdamise ja piduriomaduste klassis.

Loe LAZ-busside lugu edasi siit

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised