Eriti tipptunnil näeb teedel hulgakaupa liikumas autosid, millel tilluke “laskeava” esiklaasile ja küljeakendele sisse lükatud ning peas uljas lumemüts, mis iga liigutuse peale end siia-sinna laiali poetab.

Eks mõneti võib seda ju üritada mõista – auto puhastamine on tülikas, kiire on ka … ja kui auto soojaks saab, sulavad aknad ju ise puhtaks. Paraku see aga nii ei ole. Auto on vaja lumest puhtaks lükata enne igat sõitu. Miks küll!?

Mäng nimega "tankijuht"

Kui aknad ei ole täiesti puhtad, on juhi vaateväli oluliselt piiratud. Auto piilarite taha võib jalakäija või isegi teine auto peitu jääda. Seda juhtub ka täiesti puhaste akendega!

Aga kui silmade kõrgusele klaasi peale jää või lume sisse on kratsitud ainult üks pisike ava, on nägemisväli piiratud ja näha saab vaid otse ette. Eksperimendi korras võib seda nalja teha turvatud ja suletud alal, sellisel juhul on mängu nimeks “tankijuht”.

Teate, kuidas see mäng päris liikluses lõpeb? Just – pauguga ja sireenidega kehvemal juhul. Paremal juhul võtab politsei teid rajalt maha ja teeb hoiatuse. Kui numbrimärk või tuled on puhastamata, saab trahvi ka. Muul juhul sõltub, kui ohtlik mäng oli. Tänage õnne, et on, keda ellujäämise puhul õnnitleda.

Lendlumi

Jätad auto lumest puhastamata, annad lumele piltlikult öeldes lennuloa. Eriti temperatuuride vaheldudes on oht, et lumemüts võtab sõidu ajal õhu alla ja hoo sisse ja lendab, kuhu juhtub. Ei ole lendluudpall, on lendlumi ja sealjuures päris ohtlik selline.

Enamasti lendab näkku. Õnneks on klaas vahel, aga sellest on vähe kasu, sest paks lumemütakas esiklaasil varjab vaatevälja mitmeks kriitilise tähtsusega sekundiks. Ja pauk käib taas kiiremini kui oodata oskad.

Kui pauku ei käi, oled õnnesärgis sündinud. Ent uued mured on ukse taga, või õigemini, akna taga. Kapotilt puhastamata jäänud ja tuulega esiklaasile lendav lumi jahutab klaasi kiiresti maha, kõik jäätub ja hangub.

Ka kojamehed, mis mõneks ajaks töölepingu lõpetavad. Jube ebamugav. Ja ebaturvaline. Ning krobeline jää rikub suhteliselt kiiresti klaasipuhastajate kummiriba.

Lumepimedad kaassõitjad

Räägime ühe asja veel selgeks – see lumi seal sinu auto katusel, mida sa kas ei ulatanud, aga tõenäoliselt ei viitsinud ära lükata.

Katuselt puhastamata lumi tuiskab taganttulijatele näkku, vähendades nende nähtavust. Teatud juhtudel peidab lumepilv selle tekitanud auto ning kaassõitjad kobavad lumepimeduses.

Tagajärg? Päris paras mats tagantpoolt. Mõnikord ka kabelimats, kui kiirused on suured, näiteks maanteel. Aga keda sa süüdistad? Tagapool sõitja lihtsalt ei näe autot, mis keerutab üles lumepilve või mille tuled on lumega kaetud.