Hübriidid ja elektriautod

Hübriidautode turuosa Eestis on marginaalne ja masinate kõrget hinda arvestades see vaevalt lähiajal muutub. Samas ei ole lõplikku vastust hübriidautodes kasutatavate akude tootmise ning utiliseerimise keskonnamõjude kohta, nii et skeptikute meelest pole sellised autod sugugi keskkonnasõbralikud. Eestis, kus elektrit toodetakse põlevkivist, ei tõota ühest vastust keskkonnamuredele tulla ka elektriautodest, mis lähiaastail kindlasti turule jõuavad, kirjutab ajakiri Tarkade Klubi.

Diisel pikkadeks sõitudeks

Kui hübriidauto õigustab end ennekõike linnasõidul, siis pikematel distantsidel on trumbid diiselmootoriga autode käes. Tänu kütuste ning mootorite arengule ei ole ka diisli heitgaasid enam nii ohtlikud kui aastate eest. Vahepeal helget tulevikku tõotanud biodiisel on aga praeguseks omandanud vaat et negatiivse maine, kuna sellega kaasneb mitmeid eetilisi dilemmasid ja küsimusi. Üldiselt võiks biokütuste kasutamisega oodata, kuni neid hakatakse tootma jäätmetest, mitte spetsiaalselt selleks tarbeks kasvatatud taimedest.

Kasuta väiksemat autot

Autoostul jälgib tänapäeval ilmselt igaüks kütusekulu suurust ja sellest on juba kõvasti kasu. Tarbetult suure autoga igapäevasõite tehes võib keskkonnajalajälg olla mitu korda suurem kui mõnevõrra väiksema masinaga liikudes. Kui paar korda aastas on suuremat autot vaja, saab selle alati laenata või rentida — aasta jooksul kokku hoitud bensiiniraha võimaldab seda kenasti.

Rendi auto

Kui liigud tihti Tallinna ja Tartu vahel ning väldid ühistransporti, sest pead sihtkohas palju ringi liikuma, kaalu võimalust sõita linnast linna bussi või rongiga ning rentida siis üheks päevaks auto. Päevase autorendi hind algab umbes 300 kroonist, nii et linnadevahelise sõidu arvelt kokku hoitud kütuse arvelt saad kulud nulli. Lisaks saad ühistranspordis veedetud tunde asjalikumalt kasutada kui tühja autot roolides.

Tarkade Klubi juulinumbris:
• Koljatseadmed teaduse eesliinil

• Ülivõimekad rändlinnud

• Mehhiko lahe naftakatastroofi tegelik probleem

• Saksa Ordu hävitav lüüasaamine

• Telerite minevikust ja tulevikust

• Õnnegeeni otsingutel

Loodetavasti hakkab mõni rendifirma lähiajal ka tunnitariifiga autorenti pakkuma, välismaal kogub see populaarsust. Veel üks alternatiiv on mõne sihtlinnas töötava tuttavaga tema auto kasutamise osas kokku leppida — nii ei pea tema terve tööpäeva kasutult parklas vedeleva masina eest parkimistasu maksma ja sina saad oma sõidud tehtud.

Sõbrusta naabritega

Kui sõidutad igal hommikul lapsi lasteaeda või kooli, räägi piirkonna naabritega — ehk on mõnel igal hommikul sama suund. Lapsi kordamööda ära viies säästate lisaks kütusele ka kõvasti aega ja leevendate ühe auto võrra kõikide teiste ummikuid.

Kasuta kiirushoidikut

Kui liiklusolud vähegi lubavad, kasuta püsikiiruse hoidikut, see tagab stabiilse tempo nii tõusudel kui ka langustel ning nii väldid äkiliste kiirendustega kaasnevat suuremat kütusekulu. Ideaalis võiks ka möödasõite kiirushoidikut välja lülitamata teha, aga meie käänuliste ja ühe sõidurajaga teede puhul tasub siiski meeles pidada, et turvalisus on tähtsam kui kokkuhoid.

Viska liigne kola autost välja

Kontrolli vahel, ega suvilaehitusel üle jäänud tsemendikott või sõbralt saadud hantlikomplekt pagasiruumi vedelema pole jäänud. Raskuse eemaldamisega võib kütusekulu täiesti arvestatavalt vähendada.

Eemalda suusaboks ja katuseraam

Ainuüksi katuseraam võib auto kütusekulule lisada kuni 8%, suusaboks veelgi rohkem, sestap kruvi need katuselt maha, kui lähiajal pole midagi suuremat vaja transportida.

Rehvides olgu õige rõhk

Jälgi, et rehvid ei oleks liiga tühjad, see võib kütusekulu üle 10% suuremaks paisutada. Õige aeg rehvirõhu kontrollimiseks on hommikul või pärast pikemat peatust, kui rehvid on veel külmad. Uusi rehve ostes vali väiksema veeretakistusega mudel, sest kihutamine ja järsud kurvid, kus maksimaalne haare tähtis, ei käi ökonoomse sõidustiiliga nagunii kokku.

Masin olgu korras

Ka regulaarne teeninduses käik aitab kütusekulu ja heitgaase vähendada. Vale või vananenud mootoriõli, ummistunud õhufilter või katkine lambda-andur mõjuvad halvasti nii keskkonnale kui ka sinu enda rahakotile.

Ära hoia autot tühikäigul

Kaupluse või koolimaja ees pereliikmeid oodates jäta automootor alati seisma. See hoiab kokku kütust ning vähendab nii müra- kui ka õhureostust. Mootori taaskäivitamiseks kulub küll rohkem energiat, aga seiskamine tasub end ära juba siis, kui oodata tuleb kas või mõni minut. Niisiis tasub mootor välja lülitada ka suuremates ummikutes ja rongi oodates.

Soojendamine pole vajalik

Tühikäigul pole autot vaja hoida ka talvel, kuigi sageli arvatakse, et see on külma ilmaga hädavajalik. Tegelikult võib kaasaegse autoga kohe rahulikult sõitma hakata, hoopis paigalseisva masina töötav mootor teeb sõidukile kahju. Kui ei usu, kontrolli oma auto kasutusjuhendist järele.

Väldi ummikuid

Kui vähegi võimalik, säti sõit selliselt, et pääseksid tipptunni ummikutest. Kontrolli oma tavapäraseid marsruute kaardi abil. Ehk on mõni muu tee hoopis lühem või väiksema liikluskoormuse tõttu kiiremini läbitav?

Sõida sujuvalt

Järsud kiirendused ja pidurdamised fooride taga ei vii sind kiiremini sihtkohta, küll aga kulutavad kütust ja automootorit. Sõida sujuvalt ja ühtlase kiirusega, jälgi eespool olevat liiklust ja proovi oma käitumine aegsasti sellega kohandada — kui näed punast süttimas, pole mõtet maksimaalse lubatud kiirusega selleni sõita ja siis pidurdada. Selle asemel võta jalg gaasilt ja lase autol inertsiga foorini veereda. Ära kasuta vabakäiku, vaid hoia käik sees või vaheta vastavalt kiiruse vähenemisele madalamaks — erinevalt vabakäigust mootor siis kütust ei kuluta.

Kasuta kõrgemaid käike

Jälgi, et bensiinimootoriga auto pöörded ei tõuseks üle 2500 ja diisli puhul üle 2000. Neljandat käiku saab tavalisel linnasõidul päris sageli kasutada, mõnikord isegi viiendat. Kütusekulu väheneb võrreldes kolmanda käiguga tunduvalt. Mäkke tõustes vaheta siiski käik allapoole tagasi, et mootorit säästa.

Väldi lühikesi sõite

Väga lühikesi vahemaid läbi jalgsi või rattaga, eriti suvel. Pisut pikemate, aga siiski auto jaoks lühikeste sõitude puhul mõtle, kas saaksid mitu sõitu liita — teel toidupoodi ka ehituspoest läbi minna, bensiini võtta ja kinopiletid ära osta? Lisaks kütusele aitab see taas ka aega säästa.

Ära kihuta

Kuigi meie teedel tohib kohati sõita kuni 110kilomeetrise tunnikiirusega, peab meeles pidama, et sellega kaasneb ka suurem kütusekulu. Automootor on kõige ökonoomsem kiirusel ca 70-95 km/h, sealt ülespoole hakkab kütusekulu märkimisväärselt kasvama.

Konditsioneeri mõõdukalt

Konditsioneer võib auto kütusekulu kasvatada kuni 15 protsenti. Palava ilmaga ei sunni ükski argument konditsioneeri kasutamist vältima, aga seda saab siiski vähendada. Leia parkimiseks varjuline koht või kata aknad päikesevarjudega. Sõites eelista avatud aknaid konditsioneerile.