Kes kunagi Floridas Orlandos jalutanud, teab, et see linn on ehitatudki autojuhtide tarbeks. Jalakäijatel pole eriti kõnniteid ega ülekäiguradu, või on ülekäigurajad liiga pikad ja ohtlikud. Liiklus tundub hõre, aga kui auto tuleb, ei ole sul aega isegi reageerida. Ja seega pole ka mingi ime, et linn pääseb jalakäijatele ohtlikute linnade edetabeli tippu.

"Tänada" tuleb 60 aastat kestnud autodekeskset linnaplaneerimist.

Enamik siia edetabelisse pääsenud linnadest kuulub nn päikesevöösse, mis õitses eriti pärast Teist maailmasõda, kui algas suurem kolimine soojematesse piirkondadesse USA kaguosas, samal ajal kasvasid linnad just autodekeskse mõtlemise najal. Ja nii ongi käibel termin "Dangerous By Design" ehk siis ohtlik juba planeeringu poolest, linnade kohta, kus jalakäijale ei mõeldud.

Seejuures paistab, et vanemad linnad on jalakäijate jaoks märksa turvalisemad, vahendab Wired.

USA linnade jalakäijate ohuindeks

nrLinnastujalakäijate hukkumisi (2003-12)100000 elaniku kohtajalakäijate protsentjalakäijate ohuindeks
1.Orlando-Kissimmee, FL5832,751,1244,28
2.Tampa-St.Petersburg-Clearwater, FL8742,971,6190,13
3. Jacksonville, FL3592,481,4182,71
4. Miami-Fort Lauderdale-Pompano Beash, FL15392,581,8145,33
5. Memphis, TN2391,721,3131,26
6. Birmingham-Hoover, AL1481,331,1125,6
7. Houston-Sugar Land-Baytown, TX10341,71,4119,64
8. Atlanta-Sandy Springs-Marietta, GA8391,591,3119,35
9. Phoenix-Mesa Scottsdale, AZ8401,861,6118,64
10.Charlotte-Gastonia-Concord, NC-SC2541,651,5111,74

Hiljutine raport nendib, et USA-s on 2003-2012 liikluses surma saanud 45 284 jalakäijat, ja nende arv on ka järjest kasvanud. Aastaga hukkub seal 4000 kuni 5000 inimest.

Võrdluseks kogu maailma liikluses hukkunud jalakäijate arv 270 000 aastas (2013), ning näiteks El Salvadoris ja Libeerias moodustab hukkunud jalakäijate hulk liikluses hukkunuist kaks kolmandikku.

Võrdluseks Eesti aastane liikluses hukkunute arv 2011. aastal 101, 2012. aastal 87 ja mullu 84, ning siin on umbes iga kolmas hukkunu jalakäija. Ja ka meie maanteeamet on reastanud linnu jalakäijatele ja ratturitele otsasõitude järgi: Tartu, Pärnu, Tallinn, Võru, Narva...

Maailma terviseorganisatsioon (WHO) on võtnud eesmärgiks 2011-2020 liiklusohutuse propageerimisega ära hoida viis miljonit surmajuhtu. Kas kampaania just edukas on, on veel vara hinnata.