Kas turvavöö autos on turvalisem kui bussis või lennukis leiduv?



Kas turvavöö autos on turvalisem kui bussis või lennukis leiduv?
Foto: Lux Express

Kui autos oleme harjunud kasutama diagonaalis üle rindkere käivat turvavööd, siis bussis ja lennukis kasutame vaid üle puusade jooksvat varianti.

Kas üks on teisest turvalisem? See on küsimus, mis bussis turvavöö kinnitamise teavituskuul kõige sagedamini esile kerkib.

“Ohutuse tagamiseks on vaja igatahes kinnitada turvavöö, vastavalt sellele, kumb variant on olemas. Kuigi laupkokkupõrke puhul on ohutum kolmepunktivöö, hoiavad mõlemad inimest istme küljes kinni, mis on ohutuse mõttes kõige olulisem.

Seega ei tasu erinevatesse turvavöödesse kuidagi erinevalt suhtuda ja kui see on bussis olemas, siis tuleb see kindlasti enda ja kaassõitjate turvalisusele mõeldes kinnitada,” selgitab Politsei ja Piirivalveameti juhtivkorrakaitseametnik Sirle Loigo.

Ka Maanteeameti ennetusosakonna ekspert Diana Okas rõhutab, et bussis on oluline alati turvavöö kinnitada.

„Sõitjad liiguvad bussiga koos selle kiirusel. Pidurdamisel või kokkupõrkel aeglustuvad aga turvavööga kinnitatud sõitjad koos bussiga, kuid n-ö lahtised jätkavad liikumist sama kiirusega kui enne bussi pidurdamist.

Näiteks, kui buss sõidab kiirusega 85 km/h, siis kokkupõrkel või äkilise pidurdamise korral jätkavad turvavööga kinnitamata sõitjad liikumist kiirusel 85 km/h, kuni nad kuhugi vastu põrkavad.

Seotud lood:

Äkilisem kiiruse muutus tähendab, et mõjuma peab oluliselt suurem jõud, mis seda kiirust muudab. Suurem jõud tähendab aga suuremaid vigastusi.

Loe veel

See tähendab, et turvavööga kinnitamata sõitja võib liiklusõnnetuse korral paiskuda bussist välja või siis otsa teistele kaassõitjatele, vigastades sellega nii ennast kui ka teisi. Buss on tavaline sõiduvahend nagu auto ja ka seal tuleb turvavöö kinnitada,” selgitab Okas.

Kaks või kolm punkti ehk mis on mis?

Enamikele kindlasti tuttavam kolme punkti turvavöö on kasutusel enamikes autodes.

Selline jookseb üle puusade ja diagonaalselt üle rindkere, kinnituskohad asuvad kahel pool puusasid ja parema või vasaku õla kõrval.

Kolme punkti turvavööd kasutatakse sõiduautodes kõikidel istekohtadel ja samuti näiteks bussi esimeses istmereas. See fikseerib inimese istmesse, ja tagab, et rindkere ei liiguks kokkupõrkel ettepoole.

Kahe punkti turvavöö jookseb ainult üle puusade ja selle kinnituskohad asuvad kahel pool puusasid. Seda kasutatakse nii bussis kui ka lennukis.

Kahe punkti turvavöö fikseerib inimese istmesse, kuid ei piira ülakeha liikumist - kokkupõrkel teeb selle töö ära eespool oleva istme seljatugi või paigaldatud piire.

Pooled sõitjad bussis turvavööd ei kinnita

Oktoobris läbi viidud rahvusvahelise küsitluse käigus uuriti rohkem kui 5200 Lux Expressi bussisõitja sõiduharjumusi.

Tulemused näitavad, et turvavöö kinnitab bussis alati vaid 53% inimesi, autos aga 89%.

Turvavöö kinnitamise tähtsuse teadvustamiseks bussides viivad PPA, Maanteeamet, Lux Express, Simple Express ja Tallinna bussijaam novembris läbi ühise teavituskampaania.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised