Hummeri ja tanki sohilaps – M1117 Guardian
Hummeriks kutsutav HMMWV ehk High Mobility Multiporpose Wheeled Vehicle polnud kunagi mõeldud pidevaks ja vahetuks lahingutegevuseks. Militaar-Hummer oli mõeldud kiireks sõdurite ja laskemoona ning relvade transpordiks, eriti linnade kitsastel tänavatel ning raskesti ligipääsetavates paikades, kus tuleb kiirest ära käia ning seejärel kohe vehkat teha.
Ajast, mil see legendiks moondunu masin loodi, on palju muutunud ning pidevalt otsese tule alla sattunud HMMWV’d osutunud ohtlikeks. Raske soomuse saanud modifikatsioonid ei jõua aga nii kiiresti liikuda ning nende mootorid surevad ülekoormuse tõttu kiiresti, kirjutab Jalopnik.
Kui USA nägi ja tunnistas, et Iraagi missioonist kujuneb pikaajaline protsess, hakati otsima sõidukit, mis oleks linnades liikumiseks piisavalt kompaktne ning manööverdamisvõimeline, ent taluks samas ka raketilööke, rääkimata pisemast tulest. Sellest ka too nimi: Guardian – kaitseja!
260 hj 8,3-liitrine Cumminsi diiselmootor suudab 15 tonni kaaluva, mõistagi nelikveolise M1117 Guardiani kiirendada 0-30 km/h 7 sekundiga ning liikuda kuni 110 km/h. See alistab 60 % vertikaalsed kalded ning suudab liikuda 30 % külgkalletel. See suudab läbida 1,5-meetrit sügava vee, ent mis peamine – on turvalisim ja kiireim viis ka kitsas linnas laamendamiseks.
„Pahade“ hirmuks on M1117 katusel 40 mm MK-19 automaatne granaadiheitja ning 50-kaliibriline M2 kuulipilduja. Laskeavad on ka kõikide sõitjate tarvis. Lisaks ei näe see enam pigem maasturi moodi välja nagu HMMWV, vaid meenutab rohkem soomustransportööri, ratastele tõstetud väikest tanki.
Soomustatud Hummeri eest küsiti 140.000.- dollarit, M1117 maksab aga tervelt 700.000.-. Kui aga mõtlema hakata, polegi see teab mis palju. Suuremat sorti analoogne ratastel hävitusmasin on veel mitu korda kallim ning kuna M1117 peab vastu karmimatest tingimustes, on sellest ka sõjategevuses pikemalt kasu.
Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!