F1 aastal 1977 - üks ajaloo totramaid surmajuhtumeid leidis aset Lõuna-Aafrika GP-l

 (5)

F1 aastal 1977 - üks ajaloo totramaid surmajuhtumeid leidis aset Lõuna-Aafrika GP-l
Lauda ja Laffite Hollandi GP-lHollandi riigiarhiiv / Wikipedia

Hooaeg lõppes küll üsnagi etteaimatava tulemusega nii maailmameistri (Niki Lauda) kui ka parima konstruktori (Ferrari) osas, kuid 1977. aastat mäletavad näiteks rootslased aastana, mil nad said juba kolmanda etapivõitja F1 ajaloos. Jo Bonnieri ja Ronnie Petersoni jalajälgedesse astus ka Gunnar Nilsson.


Selleks aastaks defineeriti konkreetsemalt pedaalikasti seadeid ja reguleeriti ka radade äärsete liivaribade nõudeid. Kiivrid pilootide peas said aga rahvusvaheliselt autospordiliidult FIA kindlad standardid.

1. etapp Argentina GP

Alustati jälle lõunapoolkeralt, kui Buenos Airese rajale sai esimesest ruudust 1976. aasta maailmameister James Hunt McLarenil. Paraku katkestasid nii Hunt, kui ka Ferraril sõitev 1975. aasta maailmameister Niki Lauda ja võidu korjas koguni 11. ruudust startinud lõunaaafriklane Jody Scheckter. Kanada uus meeskond Walter Wolf Racing sai etapivõidu kohe oma ajaloo esimesel etapil F1 sarjas. Poodiumikohaga üllatas ka Brabhami meeskond, kuigi Carlos Pace ju oli kaks aastat varem ka ühe etapi võitnud. Reutemann aga kodust võitu ei saanud.

Loe veel

Seotud lood:

2. etapp Brasiilia GP

Interlagose rajale startis jälle parimast ruudust Hunt. Kuid sõidus pidi ta lõpuks tunnistama Reutemanni paremust. Jody Scheckter jäi seekord raja äärde, Reutemann tõusis üldliidriks. Argentiinlase parimad aastad F1 sarjas seisid selgelt veel ees.

  • 1 Carlos Reutemann ARG Ferrari 9
    2 James Hunt GBR McLaren-Ford 6
    3 Niki Lauda AUT Ferrari 4
    4 Emerson Fittipaldi BRA Fittipaldi-Ford 3
    5 Gunnar Nilsson SWE Lotus-Ford 2
    6 Renzo Zorzi ITA Shadow-Ford 1

3. etapp Lõuna-Aafrika GP

Kyalami rajale startis jälle parimast ruudust Hunt, kuid seekord võttis etapivõidu Niki Lauda. Sarja üldliidriks tuli aga tagasi Scheckter.

Üks kõige totramaid õnnetusi F1 ajaloos üldse juhtus 22. ringil, mil itaallase Zorzi auto jäi mootoririkke tõttu raja äärde ja kaks rada turvanud tuletõrjujat alustasid, kustuti käes, jooksu tema auto suunas, paraku risti üle raja. Hans-Joachim Stuck oma Marshil suutis neile otsasõitu napilt vältida, kuid üks tuletõrjujaist, Fredrik Jansen van Vuuren jäi Tom Pryce'i Shadow-le ette ja hukkus kokkupõrkel, tulekustuti lendas tema käest aga Pryce'ile vastu pead, ja rebis selle peaaegu otsast.

Kontrollimatult edasi kihutanud Pryce'i vormel lendas alles järgmises kurvis rajalt välja, rebides kaasa ka Jacques Laffite'i Ligieri, viimane tõsisemalt viga küll ei saanud. Lisaks purustas üks tükk Pryce'i autost Lauda masina jahutusveesüsteemi ja võitja tuli vaid imekombel finišisse välja.

Briti Tom Pryce arvele jäi kokku kaks poodiumikohta kahest eelmisest hooajast, hukkudes oli ta 27-aastane. Jansen van Vuuren oli veel noorem, 19-aastane.

  • 1 Niki Lauda AUT Ferrari 9
    2 Jody Scheckter RSA Wolf-Ford 6
    3 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 4
    4 James Hunt GBR McLaren-Ford 3
    5 Jochen Mass GER McLaren-Ford 2
    6 John Watson GBR Brabham-Alfa Romeo 1

4. etapp USA lääneranniku GP

Järgmisel etapil sai Mario Andrettist aga esimene ameeriklane, kes kodurajal F1 etapi võitnud. Long Beachi rajale startis esimesest ruudust küll Niki Lauda, aga seekord jäi tema Ferrari Andretti Lotusele finišis alla. Scheckter ja Lauda juhtisid nüüd MM-sarja mõlemad 19 punktiga, Scheckter küll veidi parema positsiooniga.

Muide, Tyrrelli-mehed Ronnie Peterson ja Patrick Depailler sõitsid ka 1977. aastal kuuerattaliste vormelitega, mis aga enam just võiduvõimelised ei olnud.

  • 1 Mario Andretti USA Lotus-Ford 9
    2 Niki Lauda AUT Ferrari 6
    3 Jody Scheckter RSA Wolf-Ford 4
    4 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 3
    5 Emerson Fittipaldi BRA Fittipaldi-Ford 2
    6 Jean-Pierre Jarier FRA Penske-Ford 1

5. etapp Hispaania GP

Jarama rajal jätkus Lotuse ja Andretti pidu, kui ameeriklane nüüd juba parimalt stardikohalt lõpuks võidule välja sõitis. Lauda ei startinud vigastuse tõttu ja leidis end ühtäkki sarjas juba neljandalt kohalt, Scheckteri 23, Andretti 20 ja Reutemanni 19 punkti järel.

  • 1 Mario Andretti USA Lotus-Ford 9
    2 Carlos Reutemann ARG Ferrari 6
    3 Jody Scheckter RSA Wolf-Ford 4
    4 Jochen Mass GER McLaren-Ford 3
    5 Gunnar Nilsson SWE Lotus-Ford 2
    6 Hans Joachim Stuck GER Brabham-Alfa Romeo 1

6. etapp Monaco GP

Monte Carlos näitas Wolf end jälle, kuigi Scheckter startiski kvalifikatsiooni võitnud John Watsoni kõrvalt teisena, finišis edestas aga napilt Laudat. Watson katkestas. Scheckteri liidrikoht sarja üldarvestuses kinnistus, Lauda naasis aga teisele kohale, tiimidest oli Ferraril juba selge edumaa.

  • 1 Jody Scheckter RSA Wolf-Ford 9
    2 Niki Lauda AUT Ferrari 6
    3 Carlos Reutemann ARG Ferrari 4
    4 Jochen Mass GER McLaren-Ford 3
    5 Mario Andretti USA Lotus-Ford 2
    6 Alan Jones AUS Shadow-Ford 1

7. etapp Belgia GP

Zolderi rajale startis parimast ruudust Andretti, kuid võidu võttis hoopis tema tiimikaaslane Gunnar Nilsson Rootsist. Scheckter, nagu ka Andretti, katkestasid, Lauda tõusis aga üldarvestuses juba punkti kaugusele Scheckterist.

Nilssonile jäi see paraku ainsaks etapivõiduks oma karjääri jooksul, aasta lõpus diagnoositi tal vähk ja 1978. aastal rootslane suri 29-aastasena.

  • 1 Gunnar Nilsson SWE Lotus-Ford 9
    2 Niki Lauda AUT Ferrari 6
    3 Ronnie Peterson SWE Tyrrell-Ford 4
    4 Vittorio Brambilla ITA Surtees-Ford 3
    5 Alan Jones AUS Shadow-Ford 2
    6 Hans Joachim Stuck GER Brabham-Alfa Romeo 1

Vahele jäi ka veidi teistsuguste vormelitega USA-s sõidetud Indianapolise 500 miili sõit, mille võitis A. J. Foyt, autoga Coyote-Foyt, kuid selle sõidu maine oli järjest alla käinud. F1 meestest osalesid seal vaid Andretti ja Regazzoni.

8. etapp Rootsi GP

Nii jõuti Anderstorpi rajale, kus paraku kumbki nimekas rootslane, ei Peterson Tyrrellil, ega Nilsson Lotusel, kodurajal finišini välja ei vedanud. Parimast ruudust startinud Andretti jäi lõpuks kuuendaks, prantslaste tiim Ligier ja selle juht Jacques Laffite said aga kumbki oma ajaloo esimese etapivõidu F1-s. Punktides tuli Reutemann küll Scheckterile ja Laudale lähemale, aga mitte veel mööda.

  • 1 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 9
    2 Jochen Mass GER McLaren-Ford 6
    3 Carlos Reutemann ARG Ferrari 4
    4 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 3
    5 John Watson GBR Brabham-Alfa Romeo 2
    6 Mario Andretti USA Lotus-Ford 1

9. etapp Prantsuse GP

Dijoni rajale startis parimalt kohalt jälle Andretti ja ameeriklane sai ka juba kolmanda võidu sel hooajal. Lauda viiendast kohast piisas aga, et omakorda MM-sarja liidriks tõusta, kogutud 33 punktiga Andretti 32 ja Scheckteri 32 ees.

  • 1 Mario Andretti USA Lotus-Ford 9
    2 John Watson GBR Brabham-Alfa Romeo 6
    3 James Hunt GBR McLaren-Ford 4
    4 Gunnar Nilsson SWE Lotus-Ford 3
    5 Niki Lauda AUT Ferrari 2
    6 Carlos Reutemann ARG Ferrari 1

10. etapp Briti GP

Vahelduseks jälle Silverstone'i rajal (Briti GP toimus 1963-1986 vaheldumisi kord Silverstone'i, kord Brands Hatchi rajal), kus James Hunt kasutas koduraja eelist ja võitis nii kvalifikatsiooni kui ka järgnenud sõidu. Lauda teine koht oli aga piisav, et rivaalidel üldarvestuses juba eest ära libisema hakata.

  • 1 James Hunt GBR McLaren-Ford 9
    2 Niki Lauda AUT Ferrari 6
    3 Gunnar Nilsson SWE Lotus-Ford 4
    4 Jochen Mass GER McLaren-Ford 3
    5 Hans-Joachim Stuck GER Brabham-Alfa Romeo 2
    6 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 1

11. etapp Saksa GP

Tänu eelmise aasta Lauda õnnetusele oli Nürburgring kavast maha võetud ja nüüd sõideti (teist korda pärast 1970. aastat, edasi juba igal aastal 2006. aastani välja) Hockenheimringil. Sakslastest kodurajal etapivõitjaid ei olnud, Mass katkestas, Stuck tuli küll kolmandaks. Parimast ruudust startinud Scheckter jäi finišis aga Laudale alla.

  • 1 Niki Lauda AUT Ferrari 9
  • 2 Jody Scheckter RSA Wolf-Ford 6
  • 3 Hans Joachim Stuck GER Brabham-Alfa Romeo 4
  • 4 Carlos Reutemann ARG Ferrari 3
  • 5 Vittorio Brambilla ITA Surtees-Ford 2
  • 6 Patrick Tambay FRA Ensign-Ford 1


12. etapp Austria GP

Österreichringil tuli justkui varjust oma elu esimesele võidule hilisem (1980. aasta) maailmameister, austraallane Alan Jones. Ka tema meeskonnale Shadow oli see ajaloo esimene (kuigi ka ainus) võit. Lauda startis küll esiruudust, aga Jones tõusis võidule 14. kohalt.

Paraku, kui Jones järgmisel aastal Williamsisse üle kolis, hääbus Shadow 1980. aastaks lõplikult. Tegemist oli meeskonnaga, mis oli alustanud USA lipu all, 1976 kolinud aga Briti lipu alla, ehk ainsa tiimiga, kes vahetanud oma "kodakondsust".

  • 1 Alan Jones AUS Shadow-Ford 9
    2 Niki Lauda AUT Ferrari 6
    3 Hans Joachim Stuck GER Brabham-Alfa Romeo 4
    4 Carlos Reutemann ARG Ferrari 3
    5 Ronnie Peterson SWE Tyrrell-Ford 2
    6 Jochen Mass GER McLaren-Ford 1

13. etapp Hollandi GP

Zandvoorti rajale sai esimesest ruudust ameeriklane Andretti, aga katkestas. Lauda võit suurendas austerlase edumaa aga Scheckteri ees juba 21 punktile (vastavalt 63 ja 42). Teoreetiline võimalus MM-tiitlile oli veel ka Reutemannil 35 ja Andrettil 32 punktiga.

  • 1 Niki Lauda AUT Ferrari 9
    2 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 6
    3 Jody Scheckter RSA Wolf-Ford 4
    4 Emerson Fittipaldi BRA Fittipaldi-Ford 3
    5 Patrick Tambay FRA Ensign-Ford 2
    6 Carlos Reutemann ARG Ferrari 1

Vahele jäi veel üks surmajuhtum, kui varem Briti GP-l üles antud, kuid mitte starti pääsenud austraallane Brian McGuire sai augusti lõpus surma väljaspool MM-sarja peetud F1-sõidul Brands Hatchi rajal. Tema autoks oli McGuire-Ford, aga see meeskond temaga piirduski.

14. etapp Itaalia GP

Monza rajal parima stardikoha välja sõitnud Hunt katkestas, neljandast-viiendat ruudust startinud Andretti ja Lauda tõusid poodiumi ülemistele astmetele, Jones ronis lausa 16. ruudust kolmandaks. Ferrari sai konstruktorite karika kätte.

Laudal nüüd juba koos 69, Scheckteril 42 ja Andrettil 41 punkti, aga jaos oli veel maksimaalselt 27 punkti kolmelt viimaselt etapilt.

  • 1 Mario Andretti USA Lotus-Ford 9
    2 Niki Lauda AUT Ferrari 6
    3 Alan Jones AUS Shadow-Ford 4
    4 Jochen Mass GER McLaren-Ford 3
    5 Clay Regazzoni SUI Ensign-Ford 2
    6 Ronnie Peterson SWE Tyrrell-Ford 1

15. etapp USA (idaranniku) GP

Koliti tagasi ookeani taha, Watkins Gleni rajale New Yorgi osariiki. Täielik pidu oli britil James Huntil ja tema meeskonnal McLarenil, kui ta sai parima stardikoha ja ka võitis etapi. Lauda neljas koht tagas austerlasele aga teise MM-tiitli (1975. a järel).

  • 1 James Hunt GBR McLaren-Ford 9
    2 Mario Andretti USA Lotus-Ford 6
    3 Jody Scheckter RSA Wolf-Ford 4
    4 Niki Lauda AUT Ferrari 3
    5 Clay Regazzoni SUI Ensign-Ford 2
    6 Carlos Reutemann ARG Ferrari 1

16. etapp Kanada GP

Mosport Parki rajale saabuti juba ilma Laudata, kes, tiitel käes, hülgas Ferrari meeskonna ja valmistus järgmiseks aastaks Brabhami värvides. Ferraridega sõitnud Reutemann ja uus mees Kanadast, Gilles Villeneuve katkestasid sõidu, nagu ka parimast ruudust Lotusel startinud Andretti. Scheckter sai seega veidi lohutust kaotatud hooaja lõpus.

  • 1 Jody Scheckter RSA Wolf-Ford 9
    2 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 6
    3 Jochen Mass GER McLaren-Ford 4
    4 Alan Jones AUS Shadow-Ford 3
    5 Patrick Tambay FRA Ensign-Ford 2
    6 Vittorio Brambilla ITA Surtees-Ford 1

17. etapp Jaapani GP

Viimast korda (enne 2007. aastat) sõidetud etapil Jaapanis Fuji rajal võitis kvalifikatsiooni jälle Andretti, aga ta jäi kokkupõrke tõttu esimesele ringile. Ja hooaeg sai seega finiši eelmise aasta maailmameistri James Hunti vedamisel.

Muide itaallane Riccardo Patrese jõudis oma esimese hooaja lõpuks ka punktile (tema karjäär kestis kuni 1993. aastani, mil mees oli lõpuks Michael Schumacheri tiimikaaslane Benettonis), etapivõitudest oli Patrese esialgu veel kaugel.

  • 1 James Hunt GBR McLaren-Ford 9
    2 Carlos Reutemann ARG Ferrari 6
    3 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 4
    4 Alan Jones AUS Shadow-Ford 3
    5 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 2
    6 Riccardo Patrese ITA Shadow-Ford 1

MM-i esikümme aastal 1977:

  • 1 Niki Lauda Ferrari 72
  • 2 Jody Scheckter Wolf 55
  • 3 Mario Andretti Lotus 47
  • 4 Carlos Reutemann Ferrari 42
  • 5 James Hunt McLaren 40
  • 6 Jochen Mass McLaren 25
  • 7 Alan Jones Shadow 22
  • 8 Patrick Depailler Tyrrell 20
  • 9 Gunnar Nilsson Lotus 20
  • 10 Jacques Laffite Ligier 18

Konstruktorite karikas:

  • 1 Ferrari 95
    2 Lotus 62
    3 McLaren 60
    4 Wolf 55
    5 Tyrrell 27
    6 Brabham 27
    7 Shadow 23
    8 Ligier 18
    9 Copersucar 11
    10 Ensign 10
    11 Surtees 6
    12 Penske 1
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised