F1 aastal 1976: Niki Lauda sai tõsiselt põletada, ka MM-tiitel võeti tema eest ära



F1 aastal 1976: Niki Lauda sai tõsiselt põletada, ka MM-tiitel võeti tema eest ära
Niki Lauda Ferrari 1976. a. http://f1-facts.com

Kõigepealt täname, et ükski juht 1976. aastal F1 rajal surma ei saanud. Kokku sõideti MM-sarjas maha 16 etappi, aasta esimesel poolel domineeris Ferrari (so Niki Lauda), teisel poolel enam mitte, sest Lauda pidi ravima tõsiseid põletushaavu.

Õhukastid autode peal ja ka muud seda sorti jahutussüsteemid said sel aastal tugevamini reguleeritud, ka kehtestati rida uusi turvanõudeid. Paraku juhtus ikkagi ülimalt ränk õnnetus Nürburgringil Niki Laudaga, mis sundis seejärel selle ülipika raja pikkadeks aastateks üldse F1 kalendrist maha võtma.

Meenutaks, et Niki Lauda läks hooajale vastu 1975. aasta maailmameistrina.

1. etapp Brasiilia GP

Parimast ruudust startis Interlagose rajale McLareni piloot James Hunt, kes aga katkestas. Lauda alustas seega uut hooaega kohe võiduga.

  • 1 Niki Lauda AUT Ferrari 9
    2 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 6
    3 Tom Pryce GBR Shadow-Ford 4
    4 Hans-Joachim Stuck GER March-Ford 3
    5 Jody Scheckter RSA Tyrrell-Ford 2
    6 Jochen Mass GER McLaren-Ford 1

Loe veel

Seotud lood:

2. etapp Lõuna-Aafrika GP

Kyalami rajale startis parimast ruudust jälle Hunt, kuid nüüd ta ka suutis finišeerida, paraku jälle Lauda selja taga. Ameerika tiimid suutsid jälle kaks meest viimastele punktikohtadele tuua.

  • 1 Niki Lauda AUT Ferrari 9
    2 James Hunt GBR McLaren-Ford 6
    3 Jochen Mass GER McLaren-Ford 4
    4 Jody Scheckter RSA Tyrrell-Ford 3
    5 John Watson GBR Penske-Ford 2
    6 Mario Andretti USA Parnelli-Ford 1

3. etapp USA lääneranniku GP

Nüüdsest oli kavas kaks etappi USA pinnal aastas, esimene neist sõideti Long Beachis Californias. Nüüd aitas Ferrari parimasse stardiruutu ja ka etapivõiduni jõuda oma teisel numbril Clay Regazzonil. Šveitslasele oli see juba neljas etapivõit 1970. aastal alanud karjääri jooksul. Emerson Fittipaldi tõi esimest korda punktidele ka oma perekonna rajatud meeskonna.

  • 1 Clay Regazzoni SUI Ferrari 9
    2 Niki Lauda AUT Ferrari 6
    3 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 4
    4 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 3
    5 Jochen Mass GER McLaren-Ford 2
    6 Emerson Fittipaldi BRA Fittipaldi-Ford 1

4. etapp Hispaania GP

Jarama rajal startis parimast ruudust jälle Hunt, kuid seekord ta ka võitis etapi (teise oma karjääri jooksul). Finišis küll kohtunikud tühistasid esialgu Hunti võidu (ja andsid võidu Laudale), väites, et Hunti auto olevat olnud liiga lai. Ometi jahtudes tõmbusid McLareni rehvid kokku ja selgus, et auto oli siiski nõuetele vastav, Hunti võit jäeti jõusse. Rootslane Gunnar Nilsson tuli esimest korda poodiumile. Tyrrell tõi aga rajale oma kuuerattalise auto P34.

  • 1 James Hunt GBR McLaren-Ford 9
    2 Niki Lauda AUT Ferrari 6
    3 Gunnar Nilsson SWE Lotus-Ford 4
    4 Carlos Reutemann ARG Brabham-Alfa Romeo 3
    5 Chris Amon NZL Ensign-Ford 2
    6 Carlos Pace BRA Brabham-Alfa Romeo 1

5. etapp Belgia GP

Zolderi rajale sai parimast ruudust lõpuks Lauda ja võttis ka oma karjääris kümnendat korda juba etapivõidu. Ferrarile lausa kaksikvõit, poodiumile tuli aga esimest korda ka prantslaste Ligieri meeskond.

  • 1 Niki Lauda AUT Ferrari 9
    2 Clay Regazzoni SUI Ferrari 6
    3 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 4
    4 Jody Scheckter RSA Tyrrell-Ford 3
    5 Alan Jones AUS Surtees-Ford 2
    6 Jochen Mass GER McLaren-Ford 1

6. etapp Monaco GP

Monte Carlo linnarajal kordus Lauda pidu stardist finišini. Muidu oli aga hea päev ka Tyrrellil. Laudal oli sarjas koos juba 51 punkti, kui Regazzonil 15, Scheckteril ja Depailleril 14 punkti. Tiimide arvestuses oli Ferraril koos juba 54, Tyrrellil 22 ja McLarenil 12 punkti.

Lotuse-mees Mario Andretti eelistas aga sõita hoopis samal päeval peetud Indianapolise 500 miili sõidul, kus jäi kaheksandaks. Seal oli võitjaks Johnny Rutherford, autol McLaren-Offenhauser.

  • 1 Niki Lauda AUT Ferrari 9
    2 Jody Scheckter RSA Tyrrell-Ford 6
    3 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 4
    4 Hans Joachim Stuck GER March-Ford 3
    5 Jochen Mass GER McLaren-Ford 2
    6 Emerson Fittipaldi BRA Fittipaldi-Ford 1

7. etapp Rootsi GP

Anderstorpi rajal nähti esimest ja viimast korda F1-rajal kuuerattalise auto võitu, kui Tyrrell P34 roolis olnud lõunaaafriklane Scheckter sai parima stardikoha ja hiljem ka võitis etapi. Isiklikult oli see temale küll juba neljas võit. Suurema osa sõidust juhtis Lotusel Andretti, kuni ameeriklase auto mootor purunes. Lauda kolmas koht parandas aga austerlase seisu üldarvestuses veelgi.

  • 1 Jody Scheckter RSA Tyrrell-Ford 9
    2 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 6
    3 Niki Lauda AUT Ferrari 4
    4 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 3
    5 James Hunt GBR McLaren-Ford 2
    6 Clay Regazzoni SUI Ferrari 1

8. etapp Prantsuse GP

Paul Ricardi rajale startis parimast ruudust Hunt, ja ta ka võitis etapi. Teist korda oma F-1 sõitude ajaloos sai koha poodiumil ameeriklaste meeskond Penske (mis oli USA vormelisarjas juba aastaid võite korjanud). Lauda mootor ütles üles juba kaheksandal ringil.

Laudal koos 55, Huntil ja Depailleril 26, Scheckteril 24 punkti.

  • 1 James Hunt GBR McLaren-Ford 9
    2 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 6
    3 John Watson GBR Penske-Ford 4
    4 Carlos Pace BRA Brabham-Alfa Romeo 3
    5 Mario Andretti USA Lotus-Ford 2
    6 Jody Scheckter RSA Tyrrell-Ford 1

9. etapp Briti GP

Brands Hatchi rajale startis jälle parimast ruudust Lauda ja ta ka lõppkokkuvõttes võitis selle etapi, kuigi finišis oligi enne teda Hunt, kes diskvalifitseerii hiljem. Probleemiks nimelt segadused pärast sõidu katkestamist ja seejärel antud kordusstarti, kui McLaren olevat reegleid rikkunud. Igatahes esialgu arvestati veel Hunti etapivõiduga, kuni alles mitu kuud hiljem see lõplikult tühistati.

  • [dq James Hunt McLaren-Ford]
  • 1 Niki Lauda AUT Ferrari 9
    2 Jody Scheckter RSA Tyrrell-Ford 6
    3 John Watson GBR Penske-Ford 4
    4 Tom Pryce GBR Shadow-Ford 3
    5 Alan Jones AUS Surtees-Ford 2
    6 Emerson Fittipaldi BRA Fittipaldi-Ford 1

10. etapp Saksa GP

Lauda tahtis lausa boikoteerida ülipikka Nürburgringi 22,8-kilomeetri pikkust rada, kuna sellel oli juba 49 aasta jooksul 131 sõitjat hukka saanud, aga teised meeskonnad ei tulnud algatusega kaasa.

Parima stardikoha sai jälle Hunt, kuid kui Lauda rajalt välja sõitis ja leekide keskele jäi, peatas neli teist pilooti oma autod ja läksid teda välja aitama, muutes raja läbimise sisuliselt võimatuks. Kordusstardis oli juba neli masinat vähem ja Hunt sai kerge võidu.

  • 1 James Hunt GBR McLaren-Ford 9
    2 Jody Scheckter RSA Tyrrell-Ford 6
    3 Jochen Mass GER McLaren-Ford 4
    4 Carlos Pace BRA Brabham-Alfa Romeo 3
    5 Gunnar Nilsson SWE Lotus-Ford 2
    6 Rolf Stommelen GER Brabham-Alfa Romeo 1

Lauda võitles järgmistel päevadel ränkade põletushaavadega haiglas elu eest ja jäi ka kaheks järgmiseks etapiks F1 sarjast kõrvale, samas kui Hunt tuli temale punktides oluliselt lähemale. Chris Amon lõpetas oma karjääri aga pärast Lauda avariid.

11. etapp Austria GP

Niisiis, kodurajal Österreichringil ei olnud Lauda võimeline startima, ühtki Ferrarit rajal polnudki. Parima stardikoha võttis jälle Hunt, kuid ei suutnud võita. Ootamatult sai etapivõidu ameeriklaste Penske-tiim, esimest ja viimast korda F1-sarjas (USA vormelisarjas oli neil küll varem juba kuus võitu kirjas ja arvukalt võite seisis veel ees). Ka John Watsoni parimad aastad F1-sarjas seisid veel ees, aga võit oli see esimenegi.

Laudal koos 58 punkti, Huntil 47, Scheckteril 34, jne, viis etappi veel sõita.

  • 1 John Watson GBR Penske-Ford 9
    2 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 6
    3 Gunnar Nilsson SWE Lotus-Ford 4
    4 James Hunt GBR McLaren-Ford 3
    5 Mario Andretti USA Lotus-Ford 2
    6 Ronnie Peterson SWE March-Ford 1

12. etapp Hollandi GP

Ka Zandvoorti rajal Lauda ei osalenud, tal puudus isegi asendaja, Regazzoni siiski juba sõitis ja sai teise koha. Parimast ruudust startis juba veidi harjumatult rootslane Peterson March-Fordil, aga paraku katkestas.

Võit aitas Hunti juba kahe punkti kaugusele Laudast, vastavalt 58 ja 56 punktiga, kolmandal kohal 36 punktiga Scheckter.

  • 1 James Hunt GBR McLaren-Ford 9
    2 Clay Regazzoni SUI Ferrari 6
    3 Mario Andretti USA Lotus-Ford 4
    4 Tom Pryce GBR Shadow-Ford 3
    5 Jody Scheckter RSA Tyrrell-Ford 2
    6 Vittorio Brambilla ITA March-Ford 1

13. etapp Itaalia GP

Lauda otsus enneaegselt sarja tagasi tulla oli nii ootamatu, et Ferrari oli jõudnud üles anda koguni kolm juhti, kõik nad said ka rajale. Parimast ruudust startinud Ligieri mees Laffite jäi lõpuks kolmandaks, kaheksandast ruudust startinud Peterson sai Marchil aga kaheksanda etapivõidu oma karjääri jooksul. Ferrariga startinud Regazzoni võttis teise, Lauda neljanda ja Carlos Reutemann üheksanda koha. Hunt paraku katkestas, seega Laudal koos juba 61, Huntil 56, Scheckteril 38 punkti.

  • 1 Ronnie Peterson SWE March-Ford 9
    2 Clay Regazzoni SUI Ferrari 6
    3 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 4
    4 Niki Lauda AUT Ferrari 3
    5 Jody Scheckter RSA Tyrrell-Ford 2
    6 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 1

14. etapp Kanada GP

Nüüd koliti jälle üle ookeani, esmalt Kanadasse Mosporti rajale. Hunt võttis parima stardikoha, seejärel ka etapivõidu. Laudast polnud ikka veel tõsist konkurenti ja austerlase kaheksas koht punktilisa ei toonud. Ometi sai just nüüd lõplikult selgeks, et Hunti võit Briti GP etapil kustutati ja punktitabelis hoopis paranes Lauda positsioon, nüüd 64 punktiga Hunti 56 ja Scheckteri 43 ees.

  • 1 James Hunt GBR McLaren-Ford 9
    2 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 6
    3 Mario Andretti USA Lotus-Ford 4
    4 Jody Scheckter RSA Tyrrell-Ford 3
    5 Jochen Mass GER McLaren-Ford 2
    6 Clay Regazzoni SUI Ferrari 1

15. etapp idaranniku USA GP

James Hunt pidi ikka veel pingutama. Watkins Gleni rajale startis ta parimast ruudust, ja ka võitis etapi. Punkte nüüd koos Laudal 68, Huntil 65, Scheckteril 49, kuid kolmanda kohaga kindlustas Lauda konstruktorite karika Ferrarile. Maailmameistri tiitlit ikka veel mitte ja nüüd ootas ees juba reis Tõusva Päikese maale Jaapanisse.

  • 1 James Hunt GBR McLaren-Ford 9
    2 Jody Scheckter RSA Tyrrell-Ford 6
    3 Niki Lauda AUT Ferrari 4
    4 Jochen Mass GER McLaren-Ford 3
    5 Hans Joachim Stuck GER March-Ford 2
    6 John Watson GBR Penske-Ford 1

Videot edastada me kahjuks ei saa. Võib vaadata YouTube'ist

16. etapp Jaapani GP

Jaapani Fuji rajale startis F1 sari üldse esimest korda, olukorras, kus MM-tiitel veel lahtine. Kuid võitu ei saanud seal ei Lauda ega Hunt. Mario Andretti Lotusel, kes varem ühe etapi võitnud 1971. aastal, startis parimast ruudust ja võitis ka etapi. Lauda katkestas, ka Scheckter katkestas, kolmandast kohast piisas aga Huntile maailmameistri tiitli võitmiseks napi eduga Lauda ees.

  • 1 Mario Andretti USA Lotus-Ford 9
    2 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 6
    3 James Hunt GBR McLaren-Ford 4
    4 Alan Jones AUS Surtees-Ford 3
    5 Clay Regazzoni SUI Ferrari 2
    6 Gunnar Nilsson SWE Lotus-Ford 1

F1 MM esikaheksa aastal 1976:

  • 1 James Hunt McLaren 69
  • 2 Niki Lauda Ferrari 68
  • 3 Jody Scheckter Tyrrell 49
  • 4 Patrick Depailler Tyrrell 39
  • 5 Clay Regazzoni Ferrari 31
  • 6 Mario Andretti Parnelli/Lotus 22
  • 7 John Watson Penske 20
  • 8 Jacques Laffite Ligier 20

Konstruktorite karika esikaheksa:

  • 1 Ferrari 83
    2 McLaren 74
    3 Tyrrell 71
    4 Lotus 29
    5 Penske 20
    6 Ligier 20
    7 March 19
    8 Shadow 10
    9 Brabham 9

Märgiks ka seda, et F2-sarja Euroopa meistriks 1976 tuli prantslane Jean-Pierre Jabouille, autol Elf-Jabouille-Renault, samuti ühepunktise eduga Rene Arnoux (Martini-Renault) ees.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised