F1 aastal 1956: Mis juhtus, kui Mercedes oli nördinult sarjast lahkunud



F1 aastal 1956: Mis juhtus, kui Mercedes oli nördinult sarjast lahkunud
Hawthorn (BRM) ajab taga Mossi (Maserati). Foto: myAutoWorld.com

Reeglid oluliselt ei muutunud, kuigi 1955. aasta Le Mansi katastroofi järel tuli siiski radade turvalisusele tõsisemalt otsa vaadata. Suurim muutus oli aga see, et Mercedes lahkus sellest katastroofist ajendatuna aastakümneteks üldse Vormel Ühe sarjast, seega algas korraks puhas Itaalia autode pidu. Tiitlikaitsja Juan Manuel Fangio maandus seekord võidukalt Ferrarisse.

Kaheksa etappi toimus 1956. aasta maailmameistrivõistluste sarjas, millest iga juhi viis parimat etappi läks arvesse. Punkte said endiselt viis esimest finišeerijat, pluss kiireima ringi sõitja etapil. Aga sel ajal oli ikka veel moes boksipeatuste ajal autos juhte vahetada, kelle vahel tuli ka punktid pooleks jagada.

1. etapp Argentina GP

Buenos Airese rajale startis esireast kõrvuti kolm Ferrarit (Fangio, Eugenio Castellotti ja Luigi Musso), kuigi stardiga said Maseratid (Stirling Moss ja Carlos Menditeguy) neist mööda. Fangio auto läks nässu, seega käskis meeskond Musso autost välja ja Fangio jätkas tema autos võidukihutamist. Edasi aga langesid konkurentsist kõik rivaalid üksteise järel ja Fangio jõudiski ruudulipu alla esimesena.

  • 1 Luigi Musso ITA ja Juan Manuel Fangio ARG Ferrari vastavalt 4 ja 4+1 punkti
  • 2 Jean Behra FRA Maserati 6
  • 3 Mike Hawthorn GBR Maserati 4
  • 4 Chico Landi BRA ja Gerino Gerini ITA Maserati kumbki 1,5 punkti
  • 5 Olivier Gendebien BEL Ferrari 2

Loe veel

Seotud lood:

2. etapp Monaco GP

Linnarajale startis esikohalt jälle Fangio, kuid seekord rikkus Moss oma Maseratil Ferraride esirea. Fangiol oli üldse halb päev, esiteks ei sujunud sõit, siis andis ta boksipeatuses oma auto üle varem katkestanud Eugenio Castellottile, seejärel tõsteti aga oma Ferrarist välja Peter Collins ja Fangio sai tema autoga sõitu jätkata. Collinsi autoga tuli ta ka sõidul teiseks, samas kui Castellotti tõi Fangio enda auto finišisse neljandana. Nähti ikkagi Briti pidu ja ka esimest brasiillast punktidel. Sarja juhtis seejärel Behra 10, Fangio 9 ja Mossi 8 punkti ees.

  • 1 Stirling Moss GBR Maserati 8
  • 2 Peter Collins GBR ja Argentina Juan Manuel Fangio ARG Ferrari punkte vastavalt 3 ja 4+1
  • 3 Jean Behra FRA Maserati 4
  • 4 Juan Manuel Fangio ARG ja Eugenio Castellotti ITA Ferrari 0 ja 1,5
  • 5 Hermano da Silva Ramos Gordini BRA 2

3. etapp Indianapolis 500

Jälle, nagu kõikidel viiekümnendatel, oli F1 sarjas etapp Ühendriikides, kus jälle ühtki mitteameeriklast ei võistelnud. Itaallane Nino Farina oleks tahtnud startida, aga ei saanud Bardahl-Ferrariga luba. Esmakordselt sai aga ovaal asfaltkatte. Indy 500 miili sõit startis Watson-Offenhauseri juhi Pat Flaherty juhtimisel ja lõppes ka tema etapivõiduga. Paul Russo sai küll oma nimele kiireima ringi, aga oli esimene katkestaja, ehk sai ühe punkti viimase kohaga sõidust.

  • 1 Pat Flaherty USA Watson-Offenhauser 8
  • 2 Sam Hanks USA Kurtis Kraft-Offenhauser 6
  • 3 Don Freeland USA Phillips-Offenhauser 4
  • 4 Johnnie Parsons USA Kurtis Kraft-Offenhauser 3
  • 5 Dick Rathmann USA Kurtis Kraft-Offenhauser 2
  • Kiireim ring Paul Russo Kurtis Kraft-Novi 1

4. etapp Belgia GP

Spa-Francorchampsi rajale startisid vihmas esireast Fangio, Moss ja Collins, kuid seekord oli võitjaks hoopis Collins. Fangio katkestas ja jäigi raja kõrvale, Moss katkestas oma autol, aga kolis seejärel Cesare Perdisa asemel tolle Maseratisse ja finišeeris siiski kolmandana. Kodusel rajal nähti ka belglast poodiumi teisel astmel. Sarja juhtisid juba Collins ja Moss kumbki 11, Behra 10, Fangio 9 punktiga.

  • 1 Peter Collins GBR Ferrari 8
  • 2 Paul Frère BEL Ferrari 6
  • 3 Cesare Perdisa ITA ja Stirling Moss GBR Maserati vastavalt 2 ja 2+1 punkti
  • 4 Harry Schell USA Vanwall 3
  • 5 Luigi Villoresi ITA Maserati 2

Video osas peame leppima mänguga:

5. etapp Prantsuse GP

Reimsi rajale startisid eest jälle kolmekesi Fangio, Catsellotti ja Collins, kuid kohe nende järel kolm Vanwalli meest, kes jäid hiljem punktidest kaugele. Ka Bugatti ainus start (Maurice Trintignant roolis) lõppes ebaeduga. Võit jälle Collinsile, samas kui Fangio langes lausa neljandaks. Collinsil juba 19, Behral 14 ja Fangiol 13, Mossil 12 punkti.

  • 1 Peter Collins GBR Ferrari 8
  • 2 Eugenio Castellotti ITA Ferrari 6
  • 3 Jean Behra FRA Maserati 4
  • 4 Juan Manuel Fangio ARG Ferrari 3+1
  • 5 Cesare Perdisa ITA ja Stirling Moss GBR Maserati 1 ja 1

6. etapp Briti GP

Briti GP sõideti 1955-1960 vaheldumisi Antree ja Silverstone'i radadel, seekord siis jälle Silverstone'is. Esireas startisid Moss, Fangio ja üle mõne aja jälle F1-rajal hiilgav Mike Hawthorn B.R.M.-il. Hawthorn ja Moss küll katkestasid, brittide päeva pidi päästma vaid oma autost Alfonso de Portago Ferrarisse üle istunud Collins. sarja juhiks jäi Collins 22 punktiga Fangio 21 ja Behra 18 ees.

  • 1 Juan Manuel Fangio ARG Ferrari 8
    2 Alfonso de Portago ESP ja Peter Collins GBR Ferrari kumbki 3 p
    3 Jean Behra FRA Maserati 4
    4 Jack Fairman GBR Connaught-Alta 3
    5 Horace Gould GBR Maserati 2
    Kiireim ring Stirling Moss GBR Maserati 1

7. etapp Saksa GP

Nürburgringil sõideti jälle 22,8-kilomeetrisel rajal 22 ringi, kusjuures publikus oli oma sugulase Alfonso de Portago sõitu (ja jälle Collinsi kasuks autost välja tõstmist) vaatamas ka Hispaania hilisem kuningas Juan Carlos I. Eest startisid jälle Fangio, Collins ja Castellotti, finišeeris aga Fangio ainsa Ferrariga nelja Maserati ees, samas kui kõik ülejäänud autod jäidki raja kõrvale. Fangiol juba 30 punkti, Collinsil ja Behral võrdselt 22.

  • 1 Juan Manuel Fangio ARG Ferrari 8+1
    2 Stirling Moss GBR Maserati 6
    3 Jean Behra FRA Maserati 4
    4 Paco Godia ESP Maserati 3
    5 Louis Rosier FRA Maserati 2

8. etapp Itaalia GP

Mõistagi Monzas, kuhu seekord startisid Ferraridega eest Fangio, Castellotti ja Musso. Fangio jäi autoga tee äärde, seejärel käskis meeskond Mussol oma auto talle anda, aga itaallane keeldus. Ja kuigi Collinsil oleks veel olnud teoreetiline võimalus isegi MM-tiitlit püüda, andis seekord britt oma auto Fangiole, kes lõpetas paraku ikka teisena. Ruudulise lipu sai esimesena Moss, aga maailmameistriks tuli seegi kord (neljandat korda juba) Fangio. Collins jäi isegi hõbedast ilma. Moss juba teist aastat järjest hõbedal.

  • 1 Stirling Moss GBR Maserati 8+1
    2 Peter Collins GBR ja Juan Manuel Fangio ARG Ferrari 3 ja 3
    3 Ron Flockhart GBR Connaught-Alta 4
    4 Paco Godia ESP Maserati 3
    5 Jack Fairman GBR Connaught-Alta 2

MM esikuuik aastal 1956:

  • 1 Juan Manuel Fangio 30 (33)
  • 2 Stirling Moss 27 (28)
  • 3 Peter Collins 25
  • 4 Jean Behra 22
  • 5 Pat Flaherty 8
  • 6 Eugenio Castellotti 7,5

Lisaks peeti veel maha vähemaid sõite F1-klassi masinatel, mis MM-i arvesse ei läinud. Sitsiilias Sürakuusas võitis aprillis sõidu näiteks Fangio masinal Lancia-Ferrari, Mossi nähti võitmas nii Maseratil kui Vanwallil, lisaks võitis prantslane Robert Manzon Gordinil ühe sõidu Itaalias, ameeriklane Harry Schell Maseratiga Prantsusmaal ja vähem tuntud britid oma masinatel aga kodustel sõitudel.

Sportautode MM

Sel ajal peeti maha ka MM-võistlused sportautodele, mille punkte jagati vaid meeskondade vahel. Ka sealsest sarjast oli tiitlikaitsja Mercedes-Benz eelmise aasta katastroofi järel välja tõmbunud, võitjaks tuli seega Ferrari (kes kogus küll 36 punkti, aga arvesse läks vaid 24), Maserati 18 ja Jaguari 7 punkti ees.

Etappide võitjad:

  • Etapp 1: 1000km of Buenos Aires: Stirling Moss ja Carlos Menditéguy Maserati 300S
  • Etapp 2: Florida International Grand Prix of Endurance: Juan Manuel Fangio ja Eugenio Castellotti Ferrari 860
  • Etapp 3: Mille Miglia (ITA): Eugenio Castellotti Ferrari 290 MM Sachlietti
  • Etapp 4: ADAV 1000 Kilometre Rennen auf dem Nürburgring: Piero Taruffi, Harry Schell, Jean Behra ja Stirling Moss Maserati 300S
  • Etapp 5: Sveriges Grand Prix: Phil Hill ja Maurice Trintignant Ferrari 290 MM

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised