F1 aastal 1954: Fangio istus Mercedese hõbenoolde ja võttis rohkem võite kui vaja läks

 (2)

F1 aastal 1954: Fangio istus Mercedese hõbenoolde ja võttis rohkem võite kui vaja läks
Itaalia GP: Fangio jättis oma Mercedesel Ascari Ferrari selja taha. Wikimedia commons

Argentiinlased said 1954. aastal vormelirajal tunda nii võitu kui leina. Kuigi Juan Manuel Fangio võitis kuuel etapil ja José Froilán González veel ühel etapil, läks hooaeg kurba ajalukku sellega, et esimese piloodina rajal hukkus nende kaasmaalane Onofre Marimón.

Itaallaste senine pidu vormeliradadel sai 1954. aastal järsult otsa. Kuigi Ferrari oli endiselt rajal ja jõudis üheksal etapil ära proovida kokku kaheksa pilooti, tõid neile võite vaid üks argentiinlane ja üks inglane. Tiitlikaitsja Alberto Ascari jõudis hooajal ära proovida Maserati, Ferrari ja lõpuks veel Lancia masinad, ei suutnud aga ühtki etappi lõpetada ja kogus vaid 1 1/7 punkti kiireimate ringide (jagamise) eest.

Eelmise aastaga võrreldes oli muutunud see, et nüüd läks üheksast etapist arvesse viis, ehk teoreetiline olukord, kus kaks juhti saaks maksimaalse võitude arvuga võrdselt punkte, pidanuks olema välistatud. Ja Fangio tõestas juba üsna algusest peale, et võitjas pole suuremat kahtlust.

Nüüd vastasid autod ka tegelikult Vormel Ühe kriteeriumitele, kuigi Indy 500 etapil kehtisid ikka eraldi nõuded. Visuaalselt meenutab aga selle hooaja uustulnukas - Mercedese nn "hõbenool" pigem meie mõistes sportautosid kui vormeleid.

Loe veel

Seotud lood:

1. etapp Argentina GP

Hooaeg algas jälle jaanuaris lõunapoolkeral Buenos Airese autodroomil, rajal oli 18 masinat, neist kuue roolis argentiinlased, viie roolis prantslased ja kolme roolis itaallased. Maailmameister Ascari puudus, sest Lancia ei saanud tema autot valmis. Nähti vaid kolme tootja vormeleid: Maserati (250F või A6GCM), Ferrari (500 või 625) ja Gordini (T16), kõik 2,5-liitriste mootoritega. Parimalt kohalt startis Nino Farina Ferraril. Gonzalez sõitis rajal mööda nii Hawthornist, Fangiost kui ka Farinast, aga siis hakkas sadama ja võit kukkus lõpuks hoopis Fangiole sülle.

  • 1 Juan Manuel Fangio ARG Maserati 8
  • 2 Nino Farina ITA Ferrari 6
  • 3 José Froilán González ARG Ferrari 4+1
  • 4 Maurice Trintignant FRA Ferrari 3
  • 5 Élie Bayol FRA Gordini 2

2. etapp Indy 500

Nagu ikka, ainsa etapina F1 sarjas, kus ükski mitteameeriklane ei osalenud ja ka ükski tegelik F1 meeskond oma nägu ei näidanud, sõitsid kõik masinad Indianapolise ovaalrajal Offenfauseri mootoritega ja ainsa muu autotootjana suutis Kurtis Krafti kuuikvõidu nurjata teiseks roninud Kuzma. Etapi võitja (ja ka eelmise aasta võidu kaitsja) Bill Vukovichi leiame stardireas alles 19. kohalt, aga Indy rada on juba selline, et möödasõit on lihtne.

  • 1 Bill Vukovich USA Kurtis Kraft-Offenhauser 8p
  • 2 Jimmy Bryan USA Kuzma-Offenhauser 6p
  • 3 Jack McGrath USA Kurtis Kraft-Offenhauser 4+1p
  • 4 Troy Ruttman USA ja Duane Carter USA Kurtis Kraft-Offenhauser kumbki 1,5p
  • 5 Mike Nazaruk USA Kurtis Kraft-Offenhauser 2p

3. etapp Belgia GP

Spa Francorchaps' rajal oli sedapuhku veel vähem, 14 autot, kusjuures Ferrari katsetas koguni nelja erinevat mudelit: 500, 553 Squalo, 555 Supersqualo ja 625F1. Ometigi, startis ja ka lõpetas esimesena Maserati 250F roolis olnud Fangio. Elus esimest korda poodiumile tõusis kolmanda kohaga inglane Stirling Moss.

Kuigi Fangio ja Moss sõitsid ühesugustel Maseratidel, esindas Fangio siiski meeskonda Officine Alfieri Maserati, Moss aga meeskonda Equipe Moss. Aga konstruktorite karikat ju veel ei jagatud, seega meeskonnal polnud siin tähtsust.

  • 1 Juan Manuel Fangio ARG Maserati 8+1
  • 2 Maurice Trintignant FRA Ferrari 6
  • 3 Stirling Moss GBR Maserati 4
  • 4 Mike Hawthorn GBR ja José Froilán González ARG Ferrari kumbki 1,5
  • 5 André Pilette BEL Gordini 2

4. etapp Prantsuse GP

Reimsi rajal peeti F1 etapp maha samal päeval, kui muu maailm vaatas jalgpalli MM-i finaalkohtumist (Lääne-Saksamaa võitis Ungarit 3:2). Suurimaks murranguks oli Mercedes W196 vormeli rajale tulek ja Fangio koliski sel etapil Maseratist üle Mercedese "hõbenoolde", kaaslasteks sakslased Kling ja Herrmann. Mercedes tuli, nägi ja võitis kohe esimesel katsel.

  • 1 Juan Manuel Fangio ARG Mercedes 8
  • 2 Karl Kling GER Mercedes 6
  • 3 Robert Manzon FRA Ferrari 4
  • 4 prints Bira THA Maserati 3
  • 5 Luigi Villoresi ITA Maserati 2
  • Kiireim ring Hans Herrmann GER Mercedes 1

5. etapp Briti GP

Silverstone'is kogunes suur rahvamass Mercedese uue võidu ootuses, aga võta näpust. Esiteks Mercedes sai rajale toodud vaid kaks autot, Fangio ja Klingiga roolis, samas kui Maseratisid oli lausa üheksa ja Ferrarisid kuus. Ferrari põhimeeskonna trio Gonzalez, Hawthorn ja Trintignant pani esimesest ruudust startinud Fangio seekord paika.

Kuna kiireimat ringi mõõdeti sekundi täpsusega, läks see paraku ajaga 1.50 jagamisele lausa seitsme juhi vahel, igaüks neist sai ühe seitsmendiku lisapunkti. Kokku punkte juba Fangiol 28 1/7, Gonzalezil 14 9/14 ja Trintignantil 11.

  • 1 José Froilán González ARG Ferrari  8+1/7
  • 2 Mike Hawthorn GBR Ferrari  6+1/7
  • 3 Onofre Marimón ARG Maserati 4+1⁄7
  • 4 Juan Manuel Fangio ARG Mercedes  3+1/7
  • 5 Maurice Trintignant ARG Ferrari 2
  • Kiireim ring Stirling Moss GBR Maserati  1/7
  • Kiireim ring Jean Behra FRA Gordini  1/7
  • Kiireim ring Alberto Ascari ITA Maserati  1/7

6. etapp Saksamaa GP

Nürburgringi ülipikal rajal oli vaja läbida enam kui 500 kilomeetrit, ning võitjal kulus 22 ringile kolm tundi ja 45 minutit. Argentiinlane Marimon oli välja võidelnud kaheksanda stardikoha, kuid võistluspäeva treeningul sõitis järsakust alla ja hukkus sündmuskohal. Luigi Villoresi ja Ken Wharton jätsid protestiks üldse startimata, Fangio aga alustas liidrina ja lõpetas võitjana. Teisena startinud Hawthorn istus oma auto rikke järel ümber Gonzalezi autosse ja sai pooled teise koha punktidest endale.

  • 1 Juan Manuel Fangio ARG Mercedes 8
  • 2 José Froilán González ARG ja Mike Hawthorn GBR Ferrari kumbki 3
  • 3 Maurice Trintignant FRA Ferrari 4
  • 4 Karl Kling GER Mercedes 3+1
  • 5 Sergio Mantovani ITA Maserati 2

7. etapp Šveitsi GP

Viimast korda peetud etapil Bremgarteni rajal startis esimesest ruudust Gonzalez, sõidu võttis aga omale Fangio. Ühtlasi selgus ka see, et Fangio on tulnud juba teist korda maailmameistriks, see oli tema viies võit viiest võimalikust.

(Sel ajal muidugi veel ei teatud, aga pärast 1955. aasta Le Mansi katastroofi Prantsusmaal, kui rahvamassi kihutanud sportauto tappis 83 pealtvaatajat ja prantslasest piloodi, keelustas Šveits igasuguse mootorispordi riigis.)

  • 1 Juan Manuel Fangio ARG Mercedes 8+1
  • 2 José Froilán González ARG Ferrari 6
  • 3 Hans Herrmann GER Mercedes 4
  • 4 Roberto Mieres ARG Maserati 3
  • 5 Sergio Mantovani ITA Maserati 2

8. etapp Itaalia GP

Fangiol puudis juba otsene vajadus Monzast võitu võtta, aga ta tegi seda siiski. Ascari startis seekorral Ferrariga teisest ruudust, aga ei vedanud finišini välja, Gonzalez aga, kes startis viiendana, istus oma auto rikke järel ümber Umberto Maglioli Ferrarisse ja jagas lõpuks kolmanda koha punkte, võttes lisaks oma nimele ka kiireima ringi.

  • 1 Juan Manuel Fangio ARG Mercedes 8
  • 2 Mike Hawthorn GBR Ferrari 6
  • 3 Umberto Maglioli ITA ja José Froilán González ARG Ferrari punkte vastavalt 2 ja 2+1
  • 4 Hans Herrmann Mercedes 3
  • 5 Maurice Trintignant Ferrari 2

9. etapp Hispaania GP

Pedralbesi rajal jättis Fangio juba rivaalidele rohkem ruumi ja nii startis esimesest ruudust tema ees Ascari (oma lõpuks rajale toodud Lanciaga), kolmandast ruudust aga Fangio (Mercedes) järel Hawthorn (Ferraril). Ascarist polnud ka seekord finišeerijat, liidrikoha pärast Hawthorniga heidelnud Fangio oli aga lõpus auto ülekuumenemisega nii hädas, et Maserati-mees Luigi Musso suutis teise koha omale rabada.

  • 1 Mike Hawthorn GBR Ferrari 8
  • 2 Luigi Musso ITA Maserati 6
  • 3 Juan Manuel Fangio ARG Mercedes 4
  • 4 Roberto Mieres ARG Maserati 3
  • 5 Karl Kling GER Mercedes 2
  • Kiireim ring Alberto Ascari ITA Lancia 1

1954. aasta MM-i esikuuik

  • 1. ja maailmameister Juan Manuel Fangio 42 (57  1⁄7)
  • 2. José Froilán González 25  1⁄7 (26  9⁄14)
  • 3. Mike Hawthorn 24  9⁄14
  • 4. Maurice Trintignant 17
  • 5. Karl Kling 12
  • 6. Bill Vukovich 8

Lisaks võime kokku lugeda 25 muud F1 võidusõitu 1954. aastast, mis küll MM-il arvesse ei läinud. Võidurõõmu said tunda ka Farina, Behra, Reg Parnell, Roy Salvadori, Marimon, prints Bira, John Riseley-Prichard, Trintignant, John Coombs, Moss, Musso, Paul Thiel, Horace Gould ja Kling.

Sportautode MM 1954

1954. aastal peeti maha ka sportautode maailmameistrivõistlused, mille võitis seegi kord meeskondade arvestuses Ferrari (32 punktiga, Lancia 20 ja Jaguari 10 punkti ees).

Võitjad etappidel:

  • 1 1000km of Buenos Aires: Giuseppe Farina ja Umberto Maglioli (Ferrari 375 MM)
  • 2 12 Hours of Sebring: Bill Lloyd ja Stirling Moss (Osca MT4 1500)
  • 3 Mille Miglia: Alberto Ascari (Lancia D24)
  • 4 24 Hours of Le Mans: José Froilán González ja Maurice Trintignant (Ferrari 375 Plus)
  • 5 RAC Tourist Trophy / Dundrod: Mike Hawthorn ja Maurice Trintignant (Ferrari 750 Monza)
  • 6 Carrera Panamericana: Umberto Maglioli (Ferrari 375 Plus Pinin Farina)
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised