Alix Partnersi äsjane analüüs kinnitab, et sajast suuremast autotehasest Euroopas 58 töötab kolmveerandilise või veel madalama tootmisvõimsusega, vahendab Wall Street Journal. Teisiti öeldes tähistab see piir juba kahjumit, kus ettevõtted ei saa tootmisse panustatud raha autot müües tagasi.

Kuna aasta tagasi oli sellises seisundis tehaste osakaaluks 39, on näha uut halvenemist just viimase aastaga, aga nüüd ei ole ka enam võimalik loota abipakettidele kui neli aastat tagasi. Ja kuna kriis ei taandu ka parimal juhul enne 2016. aastat, on pankroti ennetamiseks vaja langetada üsna karme otsuseid.

USA sundis juba 2008. aastal pankrotiprotsessi läbima nii General Motorsi kui Chrysleri ja need on nüüd uute omanike all selgelt tagasi kasumi poolel. Euroopas jäi reform tollal aga poolele teele.

Näiteks Renault tehastest üks töötab 50-, teine 36-, kolmas 34-protsendilise võimsusega, aga ametiühingud on välistanud nende tehaste sulgemise. Selle asemel sai Renault võimaluse 7500 töötajat lahti lasta. Prantsusmaa eelistas veel 2009. aastal oma autotööstusele peale maksta, kuid kärpekirves hakkab tunda andma ka sealses eelarves. Peugeot juba sai kokkuleppe ühe oma tehase (Aulnay) sulgemiseks, neli tehast on aga veel sügavalt kahjumis.

Ford sulgeb Euroopas kaks tehast, Opel ühe. Volkswageni tehastest on kahjumis viis, Mercedes-Benzi ja BMW omadest kummalgi kolm, aga sulgemisotsuseid kergekäeliselt siiski teha ei saa.

Üks kõige kehvemas seisundis autotehastest on Fiati Mirafiori tehas Torinos, Itaalias, mis töötab hetkel vaid 16-protsendilise võimsusega. Seal toodetakse peamiselt Alfa Romeosid, aga mullu pidi enamik töötajaid veetma enamiku ajast hoopis kodus osalise palgaga sundpuhkusel. Mirafiori on üks Euroopa suuremaid autotehaseid, kirjutab La Gazzetta dell'Automobile Italiana.