“Meil pole kavatsustki alla anda. Tartus ei hirmuta meid ühegi kindlustuse hinnaga, Pärnus jääme samuti tõenäoliselt ellu, ja Tallinna tuleme esimesel võimalusel tagasi,” teatab Elektritakso juht kindla hääletooniga. Kontson on ajakirjanikuga suhtlemise hetkel parajasti teel Tenerifele, kus kohtub võimalike investoritega.

Kaks põhjust, miks te Tallinnas asjad pakkisite, on juhtide nappus ja röögatusse kõrgusse kerkinud kindlustushinnad. Statistikast ei paista, et Elektritakso autod teevad avariisid tavataksodest rohkem. Ka ei saa ma aru, miks ei võiks elektriautode kindlustus olla pisut soodsam, oskate ehk selgitada?

Teate, ma ei oska öelda, miks karistatakse seaduskuulekaid või miks elektriautod ei võiks olla soodsama kindlustusega. Me oleme nii palju püüdnud aru saada, miks on ühel autol ühesugune ja teisel teistsugune hind. Ühtegi loogilist seost ei ole me suutnud luua.

Jääb mulje, et LKF (Liikluskindlustuse Fond) on muutnud oma algoritme mingi vale statistika põhjal ja annab kindlustusfirmadele vale indikatsiooni. Hind tundub et sõltub muuhulgas sellest, mitu autot on vastutaval kasutajal.

Sõidujagajatel on ka vesi ahjus, näiteks Taxify “rohesabade” juhid ütlevad, et ületunde tegemata ei suuda nad renti ja vahendustasusid maksta. Ning Taxify omakorda tõstis rendihinda juhtidele kerkinud kindlustushindade tõttu.

See on teema, mis ajab mind vihale! Sõidujagajad, kui nad tulid – keegi ei teadnud, et nad on sõidujagajad. Nad maksid kindlustust samadel alustel tavakasutajatega.

Meie oleme 6 aastat maksnud väga kõrget hinda nendega võrreldes, meie kindlustus oli 300-600 euro vahel võrreldes tavaautoga.

See tundus ebaõiglasena – ühed on seaduskuulekad taksofirmad, teised osutavad teenust suvaliselt. Tahtsime ühtlast kohtlemist, avalikke sõidukaarte, et kõik näeksid, kes sõidavad taksot. Et dokumendid oleksid korras. Tegime sel suunal tõsiselt tööd.

Novembris see muudatus tuli, ja nüüd läksid kindlustusfirmad hulluks! Ehk siis – need, kellele me sisuliselt töö ette tegime, tapsid meid selle eest ära.

Ja kuna turul valitseb jätkuvalt anarhia, siis ausatelt kasseeritakse sisse see, mida ebaausatelt kätte ei saa. Ei ole perpektiivis väga hea äri, sellise tegevusega lasevad kindlustusfirmad endale lihtsalt jalga!

Kui paljusid Elektritakso juhte Tallinnast äraminek puudutas? Ning mis saab tööta jäänud juhtidest edasi?

Meil oli Tallinnas 13 elektritaksot ja 45 juhti. Nemad kõik jäid tööta, aga mitte korraga vaid järk-järgult. Oleme juhtide arvu kärpinud üle poole aasta. See on ka põhjus, miks me varem avalikult Tallinnas lõpetamisest teada ei andnud.

Mis meie juhtidest edasi on saanud, sellele ma vastata ei oska. Ilmselt on nad taksondusest üldse ära läinud, sest enamus neist tuli brändi ja nime ja elektriautoga sõitmise võimaluse pärast, mitte taksot sõitma. Nad ei ole tüüpilised taksojuhid, on läinud teisele erialale.

Viimase laksuga lasime 20 juhti lahti. Oktoobris tegime neile teatavaks, et Tallinnas me ei jätka, novembriks jääb ainult 2 autot. Neile jäi tööle 8 juhti.

Ütlesite ennist, et probleemid algasid varem, siis kui ei õnnestunud enam uusi juhte värvata? Millised olid peamised põhjused, miks tekkisid personaliprobleemid?

Juhtide värbamine on olnud pea võimatu veelgi pikemalt, alates sellest kui turule tulid Uber ja Taxify. See tegi uute juhtide leidmise pea võimatuks, sest meil peavad uued juhid läbima 2-kuulise kadalipu, maksma 200 eurot, maksma makse, olema seaduskuulekad.

Sõidujagajad aga võtavad suurema valikuta kõik vastu ning seal on see omavastutuse pool juhil ikka oluliselt väiksem.

Mis sai Tallinna autodest?

13 autot on ükshaaval Tartusse toodud. Eelmisel nädalavahetusel tõime viimased autod Tartusse ära. Meil on see vabadus, et saame autode arvu vastavalt vajadusele muuta – kogu aeg müüme või ostame juurde.

Kui palju Elektritaksol praeguse seisuga autosid on? Ja kas jääte sama arvu peale või vähendate taksode arvu veelgi?

Kokku on 36 taksot, kõik on Nissan Leafid, neist 22 on uut. Praegu arutame, kas kärpida seda kogust veel, oma tipphetkel olime 55 auto peal.

Turuolukord on talumatu, Tartus oleme tugevad, kannatame igasuguse kindlustuse ära, siit meid keegi välja ei söö. Teistes kohtades alustati hiljem, meelsus ei ole nii tugev ehk. Pärnu tundub, et jääb ellu.

Tallinn oli kahjumlik. Taksofirma on edukas sel juhul, kui katab normaalselt kogu linna. Meie puhul tähendanuks see 30 autot ja 100 inimest.

Aga see süsteem lasti Taxify ja Uberi poolt õhku. Võtsime autosid sedamööda vähemaks kui juhte saime – oli juhte vähem, võtsime ka autosid vähemaks. Uusi juhte peale võtta ei olnud võimalik. Viimases lõpus hääbus tegevus niivõrd, et jätkamine ei olnud mõistlik. Taxify domineerib turgu, teistel pole võimalik konkureerida.