Auto summuti ei ole juba ammu pelgalt toru. Et sisepõlemismootoritest ja eriti diiselmootoritest väljuvad heitgaasid täidaksid kõige karmimaid keskkonnanõudeid, on kaasaegsetele autodele paigaldatud hulk heitgaaside ümbertöötlussüsteeme.

Euro 6 heitmenõuete täitmise vajadus tõi ühe käegakatsutava heitgaaside järeltöötlusprotsessi osa ka sõiduautode autoomanike autoellu: aeg-ajalt tuleb autosse tankida AdBlue nime all tuntud vedelikku.

Veokite ja tarbesõidukite maailmas on Adblue olnud kasutusel juba julgelt üle 10 aasta, selleks et mootorid Euro 4 ja Euro 5 heitmenõuetega toime tuleksid.

Sõiduautodele hakkasid AdBlue lisapaagid ilmuma koos Euro 6 nõuete kehtima hakkamisega. Loogika on lihtne: mida karmimaid heitmenõudeid on vaja täita, seda rohkem tuleb AdBlued väljalaskesesse pihustada.

Kuidas see toimib?

AdBlue on karbamiidi vesilahus, milles kõrgeima puhtusastmega karbamiidi on 32,5% ja demineraliseeritud vett 67,5%. Seda kasutatakse täiendava vedelikuna sõidukitel, millel on SCR süsteem ehk valikulise katalüütilise vähendamise süsteem.

AdBlue on ohutu, värvitu ja lõhnatu vedelik, mis väljalaskesüsteemi kuumuse mõjul laguneb ammoniaagiks ja süsinikdioksiidiks.

Kütuse põlemisest tulenev lämmastikoksiid lagundatakse ammoniaagi poolt hapniku juuresolekul ning selle reaktsiooni tulemusena eraldub lämmastik ja vesi.

Kas see külmub?

AdBlue tangitakse eraldi paaki ning süsteem pihustab seda sealt automaatselt väljalaskesüsteemi. Kuna tegemist on vesilahusega, siis kristalliseerub see temperatuuril 11-11,5 °C, kuid auto mootorit on külmunud vedelikuga võimalik siiski käivitada.

SCR katalüsaator hakkab tööle alles sooja mootoriga ja kui vedelik oligi alguses külmunud, siis AdBlue paagid on varustatud küttesüsteemiga, mis vedeliku pärast käivitamist kiiresti üles soojendab. Kui katalüsaator tööle hakkab, on ka karbamiidilahus paagis reeglina sulanud.