Deutzi traktorite seeriatootmist alustati 1926. aastal ja seega on praeguse nimega Deutz-Fahr Saksamaa pikima ajalooga traktorimark. Täna kuulutakse Itaalia traktoritootja SAMEga ühte gruppi, kuid Deutz-Fahri 6- ja 7-seeria traktorid valmivad endiselt kodukamaral, täpsemalt Baierimaal Lauingenis. Koduses müügitabelis on Deutz-Fahr püsinud aastaid kolmandal kohal, seevastu Eestimaa põldudel on uusi isendeid harva näha, kuid ehk hakkab mitte just eriti ammu vahetunud edasimüüja toel margil siinmailgi paremini minema.

Deutz-Fahr Agrotron 7250 TTV tehnilised andmed:

  • Mootor Deutz-TCD 6,1 L06 4V
  • Silindrivalem / töömaht, l 6 / 6,1
  • Maksimaalne võimsus (ECE R-120), kW/hj 175/238
  • Maksimaalne võimsus / lisavõimsusrežiimis, kW/hj 194/263
  • Tühimass, kg 8200
  • Maksimaalne mass, kg 13 500
  • Hind täisvarustuses, € 126 000 + km

Mitmeti silmapaistev

Kui enamike tuntud tootjate traktoritel on esiosa elemendid sujuvate vormidega, siis Deutz-Fahri 7-seeria kujundanud Giugiaro disainistuudio töötajad on kasutanud teistsugust geomeetriat. Margile iseloomulikud tunnusjooned on säilinud, kuid jõuliselt mõjuv, nurgeliselt liigendatud radiaatorivõre ja vormiderikkad tagumised poritiivad on kahtlemata meeldejääva stiiliga.

Välimusest olulisem on siiski juhi töökeskkond. Esisillavedrustus on põhivarustuses, samuti mehhaaniline või pneumaatiline kabiinivedrustus ning pneumaatiline istmevedrustus. Lisavarustusena pakutakse parendatud poolaktiivset kabiinivedrustust ja uut aktiivvedrustusega istet. Nagu uutel mudelitel kombeks, ulatub uue kabiini esiklaas katkematult laest põrandani, ja muide, eespool nimetatud kuulus disainistuudio osales ka kabiini sisemuse kujundamises.

Traktori kasutamisel olulist rolli omava, juhiistme parempoolse nn multifunktsionaalse käetoe kujundus jätab selge ja kergesti mõistetava mulje. Seal asetsevad traktori süsteemide ning tööseadmete juhtimise nupud ja klahvid on paigutatud lahedalt ning värvitud hõlpsamaks leidmiseks vastavalt funktsiooni tüübile. Kõige tihedamalt tarvitatavad nupud asuvad multifunktsionaalsel juhtkangil, mis on saanud uudse kuju ja pakub oma horisontaalse poolega käele tuge. Tehnoloogiliselt kõrgele tasemele kohaselt on traktori funktsioonide lülitused elektrilised. Paljud süsteemid saab panna automaatselt toimima, seadistusvõimalusi on hulgaliselt ning neid siin täpsemalt lahata oleks liiga pikk jutt.

Traktori süsteemides toimuva jälgimiseks ja seadistamiseks on kabiini eesmise parempoolse nurgaposti küljes uus värviline ekraan. Erinevaid näite ja süsteemide olekut kuvab ka armatuurlaua ekraan. Lisavarustuses pakutav iMonitor 2 toob suure pildi ja rohkelt võimalusi käeulatusse. See 12tollise diagonaaliga puutetundliku ekraaniga terminal on valminud koostöös Jaapani positsioneerimissüsteemide tootjaga TopCon, kelle Eestit kattev, asukohasignaali korrigeeriv baasjaamade võrk võimaldab traktori automaatroolimist täpsusega ±2 cm. Veel võimaldab iMonitor 2 seadistada ja jälgida traktori süsteeme, olla kursis jõudlusega, juhtida haakemasinaid (nt taimekaitsepritsi, külvikut), salvestada ning kopeerida mälupulgale traktori tööparameetreid, lahutada meelt MP3 faile kuulates ja kasutada läbi Bluetooth-ühenduse mobiiltelefoni.

Tuntud tootjatelt põhiosad

Deutzi mootoreid on kasutanud ja kasutavad oma traktoritel teisedki tootjad ning jõuallikate valik ei piirdu sugugi põllumajandusega. Agrotron 7250 TTV südameks on ühisanumsissepritsega 6silindriline 6,1liitrilise töömahuga jõuallikas, mille kütusena võib kasutada puhast biodiislit. Nagu automaailmas, toimub ka traktorimootoritel usin liitervõimsuse suurendamine ning tänu kütuse põlemisprotsessi täiustamisele toodab see tavarežiimis kuni 238 hj, jõuvõtuvõlli või transporttööl aktiveeruvas lisavõimsusrežiimis aga kuni 263 hj. Mootoriarenduses ei saa üle ega ümber järjest karmimatest keskkonnanõuetest, samuti parema ökonoomsuse poole püüdlemisest. Võrreldes mootori eelmise versiooniga, lubatakse kuni 10% väiksemat kütusekulu.
www.deutz-traktoren.de

Selle saavutamiseks on kütuse rõhk ühisanumas eelkäija 1600 baariga võrreldes 2000 baari, turbolaaduril on elektrooniliselt juhitav rõhuklapp ning heitgaaside puhastamine mürgistest lämmastikoksiididest toimub nüüd kütuse põlemisprotsessi häirimata, tänaseks juba küllaltki levinud SCR meetodil, kus katalüsaatorisse pritsitakse paras kogus karbamiidi vesilahust (AdBlue’d) ning saadakse reaktsiooni tulemusena kahjutu lämmastik ja veeaur. Tühja AdBlue paagi korral masinat tee äärde või põllule jätma ei pea, lihtsalt mootori juhtelektroonika ei lase siis normaalseks tööks vajalikku võimsust arenda.

Võimsuse edastamiseks kasutatakse tuntud käigukastide valmistaja ZF poolt toodetavat S-Matic seeria hüdrostaatilis-mehaanilist astmevaba jõuülekannet. Selle läbiproovitud konstruktsioon töötab põhimõttel, et astmevaba juhtimist võimaldavat, kuid kehvema kasuteguriga hüdrostaatikaosa läbib väiksem, parema kasuteguriga mehaanilist osa aga suurem võimsusvoog. Võrreldes astmelisega võimaldab astmevaba jõuülekanne mootorit optimaalsemalt koormata ja muudab traktoriga sõitmise lihtsaks. Jõuülekandel on kolm elektrooniliselt valitavat sõidurežiimi.

Manuaalses režiimis valib juht sõidupedaali abil mootoripöörded ja juhtkangi lükates käigukasti kiiruse, automaatse režiimi korral saavutab traktor sõidupedaali vajutamisel etteantud kiiruse ja valib koormusega sobivad mootoripöörded. Jõuvõtuvõlli töötamise režiimis hoiab traktor mootoripöörded muutumatuna ning sõidupedaal muudab liikumiskiirust. Kõigil režiimidel on omakorda võimalik määrata, kas traktor peab töötama ökonoomselt, jõuliselt või valima kuldse kesktee.

Soovi korral on Deutz-Fahri 7-seeria saadaval 60 km/h tippkiirusega, andes transporttööl paljude teiste traktoritega võrreldes märgatava ajasäästu. Sellise kiiruse efektiivseks aeglustamiseks võeti kasutusele automaailmale omane, ent traktoritel täna veel harva esinev lahendus – esirataste suuremõõtmelised kuivad ketaspidurid. Raske koormaga järsust nõlvast laskumisel lisab sõiduohutust mootorpidurdusel tagarataste libisemist ennetav süsteem, mis sõidupedaali vabastamisel lülitab sisse nelikveo ja lukustab diferentsiaalid. Juhtimisomaduste paranemisest veel niipalju, et madalal kiirusel lihtsustab manööverdamist kiirroolimise võimalus.