“Rattahooaeg algab juba tegelikult märtsikuus, mil esimesed uudishimulikud tulevad valikuga tutvuma,” ütles Sportlandi brändijuht Dima Smirnov. Neil, kel ratas olemas, tasub see enne hooaja algust kindlasti ebameeldivate üllatuste ennetamiseks hooldusesse viia.

Oma töö ja kire tõttu hoiab Smirnov end pidevalt kursis rattamaailma uute suundadega, sest pea igal aastal üritavad tootjad millegagi üllatada. „Alati ei pruugi kõik trendid meie turule jõudagi. Näiteks tänavu on popiks saamas elektri-maastikurattad ehk E-MTB-d, mis on üldiselt väga kallid. Tavalistel maastikuratastel on jätkuvalt moes neoonvärvid tumedal taustal ja seda eriti kallimate rataste puhul,“ ütles Smirnov.

Millist ratast valida?

Jalgratta valikul soovitab Smirnov lähtuda vajadusest: „Pole mõtet osta ratast, mille täit potentsiaali tegelikult mitte kunagi ei kasutata.“ Kauplustes on väga erineva kaubamärgiga rattaid, nende hulgas nii soodsaid kui ka väga kalleid. „Bottecchia mudelite eest võib vabalt välja käia ka kuni 10 000 eurot,“ tõi Smirnov näite.

„Linnaratas on väga hea liikumisvahend teedel-tänavatel, MTB ehk maastikuratas mõeldud neile, kes sõidavad rohkem maastikul ja osalevad ka võistlustel. Samas, miks mitte mõelda hübriidi peale – mõnus kombinatsioon mõlemast, mis sobib neile, kelle eesmärk on nautida looduses liikumist, mitte kõrged kohad maratonidel,“ lausus Smirnov.

Põnev alternatiiv on ka fatbike. „See on Eestis jätkuvalt väga populaarne, sest looduses lustimisele lisaks saab sellega edukalt kruiisida ka linnamaastikul. Korralik ratas, mis ei jäta sõitjat esimese tõsisema künka otsas hätta – vastu peavad nii jooksud kui ka käiguvahetaja.“ Korraliku fatbike’i saab 600–900 euro eest. „Nendega on võimalik lähemalt tutvuda näiteks Kõrvemaa matka- ja suusakeskuses, kus saab ka rattaid rentida, et pere või sõpradega loodust nautima vurada,“ soovitas Smirnov.

Ostjate statistikat analüüsides toob Smirnov ootuspäraselt välja, et maastikurattaid ostavad peamiselt meessoost kliendid ja linnarattad lähevad paremini kaubaks naistele. „Ega mehed naljalt linnasõiduks mõeldud rattaid osta, kui välja arvata stiilsemad ühe käiguga jalgrattad, mille populaarsus näiteks Tour’d ÖÖ tulemusena on oluliselt kasvanud,“ lausus Smirnov. „Loomulikult on suur huvi ka lastele mõeldud jalgrataste vastu.“

Rattaid on saada väga erinevas hinnaklassis. On soodsaid, mis ei pruugi küll kannatada tõsist kividel rallimist, kuid on mõnusad vaikseks sõitmiseks laupäeval-pühapäeval. Samas on tõsisel huvilisel, kes tahab nii end kui ka ratast proovile panna, mõttekas kaaluda väga korraliku ratta ostmist. Kuna selline ratas on investeering pikemaks ajaks, aitab finantseerimisel Bigbank.

Lisavarustuse ja detailide maailm äratab aukartust

Lisavarustuse nimekiri võib olenevalt soovidest minna väga pikaks. Kui näiteks vedru-, õli- ja õhkamortide seast eelistatakse pigem viimaseid, saab hakkama kergema vaevaga. „Sadulaid ja lenkstange on meil mitmes suuruses ja eri kujuga, erinevad pidurite süsteemid, jooksud ja käiguvahetajad. Valik on meeletult lai,“ rääkis Smirnov.

„Selles virvarris võib pea ringi käima hakata. Aga klient ei peagi kassettide ja ketaspidurite maailmas orienteeruma. Poodides on spetsialistid, kes selgitavad, näitavad ja panevad vastavalt rattasõbra vajadusele kokku sobivad kombinatsioonid,“ lubas Smirnov.

Ohutus ennekõike

Smirnov paneb kõigile rattasõpradele südamele turvalisust. „Kiiver on kõige odavam elukindlustus, selle pealt ei tasu kokku hoida. Kiivrikandmine on küll kohustuslik kuni 16-aastastele, kuid kindlasti soovitame seda ka kõigile teistele. Õnnetus ei hüüa tulles. Tihtipeale kukutakse mingi ootamatult teele ilmnenud takistuse tõttu ja sagedasti saab viga just pea. Kiiver on peavigastuste ärahoidmiseks väga oluline,“ julgustas Smirnov.

Kiiver ja rattasõit käivad kokku igas olukorras. „Kiivrit tuleks kanda linnasõitudel, maastikul ja kahtlemata ka võistlustel. Sportlandi poodides on väga suur mudelite ja värvide valik, sobiva peaks leidma igaüks.“

Kui sobiv ratas koos vajamineva lisavarustusega on soetatud ja pidevalt kasutuses, tuleks meeles pidada ka järjepidevat hooldust. Kui sportlased teavad, et sõiduvahend peab enne igat võistlust olema nagu uus, siis tavakasutajad nii innukalt oma kaherattalise sõbra eest ei hoolitse. „Alati tasub vaadata, kas ketil on piisavalt õli ja kas sisekummid on täis. Kui endal pole huvi või aega, saab aidata näiteks Sportlandi mehaanik. Lihtne reegel on ka see, et murede ilmnemisel tasuks need lahendada kohe, sest hiljem võib vigade parandamine juba kulukamaks osutuda,“ selgitas Smirnov.

Bigbank AS on finantsteenuseid osutav ettevõtja. Enne mis tahes lepingu sõlmimist tutvuge vastava teenuse tingimustega ning vajaduse korral konsulteerige asjatundjaga.

Jaga
Kommentaarid