Just selle vastu Adobe nüüd võitlema hakkabki. "Ühiskondlikul tasandil on meil siiani raskusi aru saamisega, kuidas autentsus, tõde, valed ja meedia vormivad meie uskumusi ja arusaamasid," kirjutas Adobe blogipostituses. "Seetõttu uuribki Adobe kuidas on võimalik uusi tehnoloogiaid kasutades suurendada digitaalmeedia autentsust ja usaldusväärsust."

Süsteemi on arendatud juba 2016. aastast ning projekti juht on vanemteadur Vlad Morariu. Morariu selgitas, et juba praegu on võimalik paljude parameetrite põhjal öelda, kas pilt on võltsitud või mitte: "Failiformaadid sisaldavad metainfot, mis salvestavad andmeid selle kohta, kus ja millal foto pildistati ning kuidas seda on muudetud," ütles ta. Adobe'i vanemteadlase sõnul on lisaks võimalik vaadelda valgust, pildi müra ja tugevaid ääri, et tuvastada võimalikke võltsinguid.

Analüüs läheb palju kiiremaks

Nüüd on Morariu koondanud oma teadustöö jooksul kogutud teadmised, et välja töötada tehisintellektil põhinev süsteem, mis on võimeline jälgima selliseid väikeseid muutusi piksli tasandil ning näeb muutusi seal, kus inimsilm neid näha ei pruugi. "See, mis võttis varasemalt fotoeksperdil tunde, on võimalik nüüd ära teha sekundite jooksul," seisab blogipostituses.

Esmalt mängitakse pettuste tuvastamiseks foto punase, rohelise ja sinise värvi väärtustega. Seejärel uuritakse fotol olevat müra - kuna müra oleneb paljuski kaamerast, on võimalik tuvastada foto autentsete ja muudetud osade vahelisi erinevusi.

Illustreeriv foto, mis näitab uue töövahendi metoodikat

Ka inimtegur on siiani väga oluline

Loomulikult ei taandu aga kõik tehisintellekti analüüsile. Siiani on oluline ka inimfaktor ning lõpliku otsuse teeb ikkagi inimene. Adobe'i teadusosakonna juht Jon Brandt lisas veel, et lõppude lõpuks taanduvad kõik fotograafiaeetikaga seonduvad küsimused siiski inimfaktorile. "Associated Press ja teised uudisteorganisatsioonid on paika pannud konkreetsed uudisfotode digitaalse muutmise piirid, et nendega üle ei pingutataks," ütles ta.

See tähendab, et vaatamata asjaolule, et Adobe on loonud ühe järjekordse abivahendi, mille abil on võimalik piltide autentsust kontrollida, tuleb lõppude lõpuks usaldada siiski uudisteagentuuri ning selle sees kehtivat ajakirjanduseetikat.